Lektionsplanering för Svenska 1
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Den lilla sjöjungfrun av Hans Christian Andersen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om analys och tolkning av Den lilla sjöjungfrun, dess teman och karaktärsutveckling, samt hur berättelsen reflekterar frågor om identitet, kärlek och uppoffring. Eleverna får möjlighet att utforska verkets betydelse inom barnlitteratur och dess kulturella påverkan.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna analysera och tolka litterära texter, särskilt med fokus på teman, stilistiska grepp och karaktärernas komplexitet i Den lilla sjöjungfrun. De ska också kunna diskutera berättelsens kulturella och historiska kontext.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Den lilla sjöjungfrun (10 min)
- Presentation av Hans Christian Andersen och hans verk, Den lilla sjöjungfrun, inklusive en översikt av handlingen.
- Diskutera Andersens stil och hur hans sagor ofta innehåller djupare moraliska och filosofiska teman.
- Kort genomgång av centrala karaktärer, särskilt sjöjungfrun, prinsen och havets häxa.
Teman och budskap (10 min)
- Identifiera centrala teman som kärlek, identitet, uppoffring och det okända.
- Diskutera hur dessa teman utvecklas genom sjöjungfruns resa och hennes val.
- Ge exempel på hur Andersens språk och symbolik används för att förmedla dessa teman.
Grupparbete och analys (10 min)
- Dela in klassen i grupper och ge dem specifika delar av berättelsen att analysera, exempelvis sjöjungfruns beslut att sälja sin röst eller mötet med prinsen.
- Grupperna ska identifiera teman och stilistiska drag i sina avsnitt och förbereda en presentation.
- Varje grupp presenterar sina analyser för klassen.
Reflektion och diskussion (10 min)
- Sammanfatta insikterna från gruppdiskussionerna.
- Diskutera hur teman från Den lilla sjöjungfrun fortfarande är relevanta idag, särskilt i frågor om identitet och uppoffring.
- Öppen diskussion för frågor och reflektioner kring verkets budskap.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en egen kort berättelse inspirerad av Den lilla sjöjungfrun, där de utforskar ett tema kring identitet och uppoffring i en annan kontext, till exempel modern kärlek eller att verkligen förstå sig själv. De kan inkludera symboliska element och reflektera över karaktärernas inre liv. Efter skrivande i 30 minuter får eleverna dela sina berättelser i mindre grupper.
Exit-ticket
- Vad handlar Den lilla sjöjungfrun om? (Svar: Berättelsen handlar om en ung sjöjungfru som offrar sin röst för att få den mänskliga kärleken.)
- Nämn ett centralt tema i berättelsen. (Svar: Kärlek och uppoffring.)
- Hur används sjöjungfruns röst som symbol? (Svar: Den representerar hennes identitet och vad hon är beredd att ge upp för kärleken.)
- Vilken funktion har havets häxa i berättelsen? (Svar: Hon representerar faran med att göra uppoffringar och konsekvenserna av sådana val.)
- Vad kan vi lära av den lilla sjöjungfruns resa? (Svar: Vikten av att förstå sig själv och konsekvenserna av sina val i strävan efter kärlek.)
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en analys av sjöjungfruns karaktär och hur hennes beslut speglar bokens centrala teman. De ska använda specifika exempel från texten för att stödja sina påståenden.