En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Svenska 1 – Presentation av gemensamma texter

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Presentation av gemensamma texter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska omfatta presentation av gemensamma skönlitterära texter, där fokus ligger på att utveckla elevernas muntliga presentationsförmåga och att ge och ta emot feedback. Eleverna ska också öva på att anpassa sina presentationer efter publikens behov och förväntningar.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna framställa sig tydligt och övertygande i tal, anpassa sin presentation efter syfte, mottagare och situation, samt hantera frågor och ge respons på andras presentationer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till presentationerna (10 min)

– Diskutera vikten av att presentera sina texter och hur detta kan bidra till att dela idéer och reflektioner.
– Gå igenom presentationstekniker och tips för att skapa en engagerande presentation (exempelvis användning av visuals, berättande och retoriska grepp).

Genomgång av anpassning av presentation (15 min)

– Diskutera vikten av att anpassa presentationen till publiken och sammanhanget.
– Ge exempel på hur olika målgrupper kan påverka innehållet och stilen i presentationen.

Genomförande av presentationer (20 min)

– Låt grupperna turas om att presentera sina gemensamma texter. Varje presentation ska vara 5-7 minuter lång, följd av 2-3 minuters frågor från publiken.
– Läraren ger stöd under presentationerna och ser till att alla i klassen får chansen att ställa frågor och ge feedback efter varje presentation.

Feedback och diskussion (5 min)

– Efter varje presentation ska klasskamrater ge positiv och konstruktiv feedback.
– Läraren leder en diskussion om vad som fungerade bra och vad som kan förbättras i framtida presentationer.

Avslutning och hemuppgift (5 min)

– Sammanfatta lektionen och ge utrymme för elevernas tankar och reflektioner kring sina presentationer.
– Inlämning av en kort reflektion (200-300 ord) om presentationen och de insikter de fått från att både ge och ta emot feedback.

Aktivitet

Eleverna ska genomföra sina muntliga presentationer av de gemensamma skönlitterära texterna de har arbetat med. Det hjälper dem stärka sina kommunikativa färdigheter och arbeta med gruppdynamik. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter för presentationerna.

Exit-ticket

– Vad är en viktig aspekt av att anpassa sin presentation?
Svar: Att överväga publiken och deras behov.
– Nämn en viktig teknik för att göra en presentation engagerande.
Svar: Använda visuella hjälpmedel eller berätta en intressant historia.
– Hur kan feedback förbättra en presentation?
Svar: Den kan ge insikter om vad som fungerade samt vad som kan förbättras.
– Vad innebär det att vara en aktiv lyssnare under en presentation?
Svar: Att ställa frågor och tänka kritiskt kring det som presenteras.
– Varför är det viktigt att ge konstruktiv feedback?
Svar: Det hjälper talaren att växa och utvecklas som kommunikatör.

Hemläxa

Skriv en reflektion (200-300 ord) över din presentation och de insikter du fått från att ge och ta emot feedback.

Fördjupningsuppgift

För elever som siktar mot A-betyg kan uppgiften vara att skapa en videopresentation av sin gemensamma text och skriva en analyserande rapport (minst 500 ord) som reflekterar över den process man gick igenom och presentationserfarenheterna.

Förslag för nästa lektion

Temat för nästa lektion: “Reflektion och sammanfattning av kursen”. I nästa lektion kommer vi att fokusera på att reflektera över vad eleverna har lärt sig under kursens gång och sammanfatta viktiga teman och insikter. Det blir en möjlighet för eleverna att diskutera sina erfarenheter och hur de kan tillämpa sina kunskaper framöver.

Förberedelser

– Se till att alla tekniska hjälpmedel är klara för presentationerna.
– Förbered verktyg och mallar för reflektion över presentationerna.
– Skapa en stödjande och stimulerande miljö för diskussion och feedback.