Lektionsplanering för Berättarperspektiv i Svenska 1
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Svenska 1
Tema: Berättarperspektiv
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll: I kursen Svenska 1 ingår att analysera och diskutera olika litterära texter samt att undersöka olika berättarperspektiv. Detta inkluderar att förstå hur perspektivet påverkar tolkningen av texten.
Kunskapskrav: Eleven kan översiktligt analysera och diskutera egna och andras texter med viss förståelse för språkets och textens betydelse.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till berättarperspektiv (10 min)
- Förklara vad berättarperspektiv är.
- Ge exempel på de tre perspektiv som ska användas: jag-form, tredje person och allvetande berättare.
- Diskutera hur perspektivet påverkar berättelsen.
Exempel på berättande texter (15 min)
- Läs upp korta berättelser skrivna i de olika perspektiven.
- Analysera hur varje version påverkar läsarens upplevelse.
- Diskutera med eleverna om deras tankar efter läsningen.
Övning i skrivande (15 min)
- Dela ut skrivuppgifter där eleverna får skriva i de tre olika perspektiven.
- Gå runt och ge feedback på deras påbörjade texter.
Avslutande diskussion (10 min)
- Reflektera gemensamt över vad de lärt sig om berättarperspektiv.
- Diskutera varför det är viktigt att tänka på perspektiv när man skriver.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en berättelse om en händelse i sina liv, men de ska göra det i tre olika perspektiv: jag-form, tredje person och med en allvetande berättare.
Steg för Aktiviteten:
- Planering av berättelsen: Ge eleverna några minuter att fundera på en personlig händelse de vill skriva om.
- Skrivande i tre perspektiv: Be dem skriva tre versioner av samma berättelse:
- Jag-form: Här beskriver de händelsen utifrån sitt eget perspektiv och sina egna känslor.
- Tredje person: De skriver om händelsen som om de ser på det från utsidan, med fokus på en specifik karaktär.
- Allvetande berättare: I denna version får de beskriva händelsen med insikter och känslor från flera karaktärer.
- Delning och diskussion: Efter att ha skrivit, låt eleverna dela sina berättelser med en kamrat och diskutera hur berättarperspektivet påverkade vad som kändes viktigt och hur historierna uppfattades.
- Reflektion: Avsluta aktiviteten med en gemensam reflektion över hur de upplevde att skriva i olika perspektiv.
Hemuppgift
Eleverna skall skriva en kort text om en händelse i sina liv i de tre olika perspektiven: jag-form, tredje person och allvetande berättare.
Citat
”Berättande är att sätta ord på drömmar och minnen.” – Haruki Murakami, 1987
Nästa lektion
Nästa lektion kommer att fokusera på att analysera karaktärsutveckling och deras roll i berättelser.
Berättande texter i tre olika versioner
Jag-form:
Jag stod vid fönstret och tittade ut. Regnet föll som små kulor av bly, och jag kände hur tankarna snurrade i mitt huvud. Den senaste veckan hade varit en berg- och dalbana av känslor. Jag önskade att jag kunde fly, att jag kunde vara någon annanstans.
Tredje person:
Hon stod vid fönstret och tittade ut. Regnet föll som små kulor av bly, och hon kände hur tankarna snurrade i huvudet. Den senaste veckan hade varit en berg- och dalbana av känslor. Hon önskade att hon kunde fly, att hon kunde vara någon annanstans.
Allvetande berättare:
Hon stod vid fönstret och betraktade regnet som föll som små kulor av bly. I sitt inre snurrade tankarna. Den senaste veckan hade fört med sig känslor som liknade en berg- och dalbana. Djupt inom sig önskade hon att hon kunde fly, att hon kunde vara någon annanstans, där inget av detta fanns.