En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Svenska 1 – Berättarperspektiv

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering för Berättarperspektiv i Svenska 1

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Svenska 1

Tema: Berättarperspektiv

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll: I kursen Svenska 1 ingår att analysera och diskutera olika litterära texter samt att undersöka olika berättarperspektiv. Detta inkluderar att förstå hur perspektivet påverkar tolkningen av texten.

Kunskapskrav: Eleven kan översiktligt analysera och diskutera egna och andras texter med viss förståelse för språkets och textens betydelse.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till berättarperspektiv (10 min)

  • Förklara vad berättarperspektiv är.
  • Ge exempel på de tre perspektiv som ska användas: jag-form, tredje person och allvetande berättare.
  • Diskutera hur perspektivet påverkar berättelsen.

Exempel på berättande texter (15 min)

  • Läs upp korta berättelser skrivna i de olika perspektiven.
  • Analysera hur varje version påverkar läsarens upplevelse.
  • Diskutera med eleverna om deras tankar efter läsningen.

Övning i skrivande (15 min)

  • Dela ut skrivuppgifter där eleverna får skriva i de tre olika perspektiven.
  • Gå runt och ge feedback på deras påbörjade texter.

Avslutande diskussion (10 min)

  • Reflektera gemensamt över vad de lärt sig om berättarperspektiv.
  • Diskutera varför det är viktigt att tänka på perspektiv när man skriver.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en berättelse om en händelse i sina liv, men de ska göra det i tre olika perspektiv: jag-form, tredje person och med en allvetande berättare.

Steg för Aktiviteten:

  1. Planering av berättelsen: Ge eleverna några minuter att fundera på en personlig händelse de vill skriva om.
  2. Skrivande i tre perspektiv: Be dem skriva tre versioner av samma berättelse:
    • Jag-form: Här beskriver de händelsen utifrån sitt eget perspektiv och sina egna känslor.
    • Tredje person: De skriver om händelsen som om de ser på det från utsidan, med fokus på en specifik karaktär.
    • Allvetande berättare: I denna version får de beskriva händelsen med insikter och känslor från flera karaktärer.
  3. Delning och diskussion: Efter att ha skrivit, låt eleverna dela sina berättelser med en kamrat och diskutera hur berättarperspektivet påverkade vad som kändes viktigt och hur historierna uppfattades.
  4. Reflektion: Avsluta aktiviteten med en gemensam reflektion över hur de upplevde att skriva i olika perspektiv.

Hemuppgift

Eleverna skall skriva en kort text om en händelse i sina liv i de tre olika perspektiven: jag-form, tredje person och allvetande berättare.

Citat

”Berättande är att sätta ord på drömmar och minnen.” – Haruki Murakami, 1987

Nästa lektion

Nästa lektion kommer att fokusera på att analysera karaktärsutveckling och deras roll i berättelser.

Berättande texter i tre olika versioner

Jag-form:

Jag stod vid fönstret och tittade ut. Regnet föll som små kulor av bly, och jag kände hur tankarna snurrade i mitt huvud. Den senaste veckan hade varit en berg- och dalbana av känslor. Jag önskade att jag kunde fly, att jag kunde vara någon annanstans.

Tredje person:

Hon stod vid fönstret och tittade ut. Regnet föll som små kulor av bly, och hon kände hur tankarna snurrade i huvudet. Den senaste veckan hade varit en berg- och dalbana av känslor. Hon önskade att hon kunde fly, att hon kunde vara någon annanstans.

Allvetande berättare:

Hon stod vid fönstret och betraktade regnet som föll som små kulor av bly. I sitt inre snurrade tankarna. Den senaste veckan hade fört med sig känslor som liknade en berg- och dalbana. Djupt inom sig önskade hon att hon kunde fly, att hon kunde vara någon annanstans, där inget av detta fanns.