Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Teknik
Tema: Bygga broar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar hur olika tekniska lösningar kan användas för att bygga broar, samt materialval och konstruktionens påverkan på hållfasthet och stabilitet.
Kunskapskrav
Eleven kan planera och genomföra enkla tekniska lösningar och redovisa hur dessa fungerar.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till brokonstruktion (15 min)
– Förklara vad en bro är och dess funktion.
– Visa exempel på olika typer av broar (hängt, bågbro, balkbro).
– Diskutera varför broar är viktiga i samhället.
Material och hållfasthet (15 min)
– Presentera olika material som kan användas för att bygga broar (papper, trä, plast).
– Genomföra ett exempel på att testa hållfasthet genom att ladda en enkel konstruktion.
– Diskutera vikten av att välja rätt material för olika konstruktionslösningar.
Gruppdiskussion kring brodesign (10 min)
– Dela in eleverna i små grupper för att brainstorma idéer om hur de skulle konstruera en bro.
– Be grupperna diskutera olika designalternativ och materialval.
– Samla tankar och insikter från grupperna i helklassdiskussion.
Genomgång av byggprojekt (5 min)
– Förklara vad eleverna ska göra under byggprojektet: att konstruera en enkel bro.
– Gå igenom regler för arbetets utförande och säkerhet.
Aktivitet
Eleverna ska i grupper bygga en enkel bro av angivna material (t.ex. pappersark, sugrör, lim) som ska kunna hålla en viss vikt under en testmoment. Detta kopplas till lektionens tema genom att de får praktisera de teorier och principer de lärt sig gällande brokonstruktion och hållfasthet.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
– Vilka är de tre vanligaste typerna av broar?
Svar: Häftiga broar, balkbro, bågbro.
– Vilket material kan du använda för att bygga en bro?
Svar: Papper, trä, plast.
– Vad handlar hållfasthet om?
Svar: Hållfasthet handlar om hur mycket vikt en konstruktion kan stå emot.
– Varför är broar viktiga?
Svar: De förbinder platser och möjliggör transport.
– Nämn en faktor att tänka på när man designar en bro.
Svar: Materialval.
Hemläxa
Eleverna ska rita och beskriva sin brokonstruktion i en kort text (150–200 ord).
Fördjupningsuppgift
Eleven ska få i uppgift att forska mer ingående om en speciell typ av bro och skapa en presentation som inkluderar dess historia, materialval och hur den fungerar. Eleverna ska kunna redovisa sina resultat för klassen.
Förslag för nästa lektion
“Broar runt om i världen”
I nästa lektion kan vi titta på berömda broar världen över och diskutera deras konstruktion, historia och betydelse. Detta ger eleverna möjlighet att se kopplingen mellan praktiska byggmoment och större ingenjörsverk. Kunskapskravet blir att kunna resonera kring och beskriva val av material och design för olika typer av broar.
Förberedelser
– Samla material (papper, lim, sugrör) för brokonstruktion.
– Förbered exempelbilder på olika typer av broar.
– Planera för grupper och diskussioner.