En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 4. Matematik – Hockeypoängens värde

Dokument i Google Docs

Lektionsplanering: Hockeypoängens värde

Årskurs: Årskurs 4
Ämne: Matematik
Tema: Hockeypoängens värde

Koppling till styrdokument

Denna lektion utgår från Lgr22 och centralt innehåll som omfattar problemlösning och tillämpning av matematiska begrepp, samt analyser av data relaterade till poängsystemet i hockey.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
– Problemlösning med hjälp av matematiska begrepp och metoder. – Eleven kan lösa enkla matematiska uppgifter och redovisa sina lösningar.
– Insamling och bearbetning av information i syfte att hitta mönster och dra slutsatser. – Eleven kan beskriva och förklara sina tankar och metoder på ett förståeligt sätt.

[Lgr22, Matematik, Åk. 4]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till poängsystemet (10 min)

  • Presentera vad poängsystemet i hockey innebär och hur poängen för mål och assist beräknas.
  • Diskutera om killar och tjejer i klassen känner till några kända spelare och deras poäng.

2. Genomgång av poängberäkning (15 min)

  • Ge exempel på ett par spelare och deras poängstatistik, exempelvis “Spelare A har 20 mål och 15 assist”.
  • Låt eleverna räkna ut den totala poängen för varje spelare och diskutera resultatet.

3. Gruppövning (15 min)

  • Dela in eleverna i små grupper och ge varje grupp ett exempel med olika spelare och deras mål/assist.
  • Låt grupperna räkna ut den totala poängen och presentera sina resultat för klassen.

4. Reflektion och avslutning (10 min)

  • Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om poängsystemet.
  • Diskutera vikten av att förstå hur sporters poängsystem påverkar spelarna och lagen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Hockey och regler: Förståelse för hur hockeyspelet fungerar och regler kring poängsystemet.
  • Beräkning och siffror: Praktiska färdigheter i att räkna mål och poäng.
  • Jämförelse av spelare: Analys av olika spelare och deras poäng för att se vem som är mest framgångsrik.
  • Diskussion om sport: Reflektera över hur poängsystemet påverkar lagets prestationer och spelarnas statistik.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Mål Punkter där pucken ska in för att ge poäng. Kommer från fornsvenska “māla”, att markera.
Assist En situation där en spelare hjälper en annan att göra mål. Kommer från latin “assistere”, att hjälpa.
Statistik Samling och analys av data och resultat. Grekiska “statistikos”, som betyder att skapa en förståelse.
Poäng Ett mått på framgång i spelet och hur poängen beräknas. Franska “point”, som betyder prick eller punkt.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar poängsystemet lagen i NHL jämfört med andra ligor?
  • B. Vilken typ av spelare verkar ha mest betydelse i ett lag: de som gör mål eller de som ger assist? Varför?
  • C. Tror ni att hur mycket en spelare presterar påverkar deras framtid i laget?

Aktivitet

Eleverna ska individuellt skapa sin egen hockeyspelare och ge dem en bakgrundshistoria. De ska välja hur många mål och assist spelaren har gjort och förklara varför. Detta kan presenteras för klassen i slutet av lektionen.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Hur många mål gjorde Spelare X? (Skriv antal)
2. Hur mycket assist har Spelare Y? (Skriv antal)
3. Vad är syftet med att räkna assist? (Skriv förklaring)
4. Hur många poäng har lag A totalt? (Skriv förklaring)
5. Varför är statistik viktigt? (Skriv förklaring)
6. Nämn en spelare du gillar och hur många poäng de har. (Skriv namn och poäng)
7. Vad skulle du göra om du var tränare för ett lag? (Skriv svar)
8. Vilken spelare vill du spela som i din drömbevakning? (Skriv namn)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva ned en kort beskrivning av vad de lärt sig om hockeypoängsystemet och vad som gör en spelare framgångsrik. Det ska inkludera exempel på mål och assist och presenteras i en text på 150-200 ord.

Citat

”Det handlar inte bara om att vinna. Det handlar om att spela med hjärtat.” – Anonym

Detta citat sammanfattar essensen av sport och kan kopplas till hur poängsystemet påverkar spelarna och deras prestationer.