Lektionsplanering
Årskurs: 4
Ämne: Svenska
Tema: Bröderna Lejonhjärta
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på berättande texter, särskilt barn- och ungdomslitteratur. Detta inkluderar att analysera och samtala om teman, karaktärer och handlingar i litterära verk.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna läsa och förstå litterära texter och visa grundläggande förståelse för innehållet, på så sätt att de kan återberätta och diskutera centrala teman och karaktärer i de texter som lästs.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Bröderna Lejonhjärta (10 min)
– Presentera författaren Astrid Lindgren och dela lite bakgrundsinformation om boken.
– Diskutera kort bokens huvudteman, såsom mod och kärlek.
– Visa en kort video eller bilder från boken för att fånga elevernas intresse.
Genomgång av karaktärerna (15 min)
– Introducera de centrala karaktärerna (t.ex. Skorpan och Jonatan).
– Diskutera karaktärernas egenskaper och hur de utvecklas genom berättelsen.
– Be eleverna att dela med sig av sina första intryck av karaktärerna.
Handlingsgenomgång (15 min)
– Återberätta handlingen fram till en viss punkt i boken.
– Diskutera viktiga händelser och hur de påverkar karaktärerna.
– Använd frågor för att engagera eleverna, t.ex. “Hur tror ni Skorpan känner i denna situation?”
Temadiskussion (10 min)
– Dela upp eleverna i smågrupper för att diskutera de teman som har presenterats.
– Be dem att fundera över hur dessa teman relaterar till deras egna liv.
– Avsluta med att sammanfatta gruppdiskussionerna i helklass.
Eleverna ska i par skapa en “karaktärsprofil” för en av huvudkaraktärerna i boken. De ska beskriva karaktärens egenskaper, motivationer och hur karaktären utvecklas. Denna aktivitet uppmuntrar till djupare förståelse av karaktären och gynnar deras förmåga att analysera litteratur.
Beräknad tidsåtgång: 25 minuter
Exit-ticket
– Vilka är huvudkaraktärerna i Bröderna Lejonhjärta?
– Skorpan och Jonatan.
– Vilket tema är centralt i berättelsen?
– Mod och kärlek.
– Vad tycker du om Jonatan som karaktär?
– Svar kan variera; t.ex. “Han är modig och omtänksam.”
– Hur skulle du beskriva Skorpans känslor i boken?
– Han är ofta rädd men också nyfiken.
– Vilken del av berättelsen fastnade du för mest och varför?
– Svar kan variera; uppmuntra personlig reflektion.
Hemläxa
Skriv en kort beskrivning (100-150 ord) av en händelse i Bröderna Lejonhjärta som du tyckte var spännande. Förklara varför du tyckte att den var spännande.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få i uppgift att skriva en alternativ slut på berättelsen, där de utforskar andra möjliga utfall för karaktärerna. Detta uppmuntrar kreativitet och djupare reflektion på berättelsens teman och budskap.
Förslag för nästa lektion
Fortsatt läsning och djupdykning i teman
Nästa lektion kan fokusera på att läsa vidare i boken och fördjupa sig i specifika teman som vänskap och uppoffring. Eleverna kan diskutera hur dessa teman utvecklas i texten.
Detta är relevant eftersom det ger eleverna möjlighet att analysera litteraturen på ett djupare plan och koppla samman teman med deras egna livserfarenheter. Dessutom kopplar det väl till kunskapskravet att förstå och återberätta litterära texter.
Förberedelser
– Läs igenom Bröderna Lejonhjärta för att kunna leda diskussionerna.
– Förbered visuellt material eller videoklipp relaterade till berättelsen.
– Skapa mallar för karaktärsprofiler som eleverna kan använda under aktiviteten.