Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Skräck
Tema: Stafettskrivning – del 1
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleven ska kunna uttrycka sig i skrift på ett varierat och intressant sätt, med tydlig struktur och väl utvecklade idéer. | Eleven kan skriva med viss samstämmighet och struktur. Textens innehåll är i huvudsak relevant och har en viss utveckling. |
[Källa: Gy11, Svenska]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till stafettskrivning (10 min)
- Förklara konceptet stafettskrivning och dess syften.
- Ge exempel på hur stafettskrivningen kan skapa oväntade vändningar i berättelser.
- Diskutera vad som kännetecknar en bra inledning på en skräckberättelse.
2. Arbete med inledningar (20 min)
- Eleverna får 5–10 minuter att individuellt skriva en inledning till en skräckberättelse.
- Uppmana dem att använda skräckelement som spänning, ovisshet och mystik.
- Ta tid på eleven och se till att alla är färdiga innan de går vidare till nästa moment.
3. Byta och bygga vidare (15 min)
- När tiden är slut, samlas eleverna i grupper om 4–5 personer.
- Varje elev lämnar sin skrivna inledning och tar en annan elevs inledning.
- Ge dem 5 minuter att läsa den nya inledningen, och sedan uppmanas att skriva ett avsnitt som fortsätter berättelsen i en skräckfylld riktning.
4. Avslutning och förberedelse för del 2 (5 min)
- Samla gruppen och diskutera vad de kände under skrivprocessen. Vad fungerade? Vad var svårt?
- Informera dem om att nästa lektion innebär att de kommer att fortsätta berättelsen som de just har påbörjat.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Skräckelement: Läraren går igenom olika skräckelement, såsom atmosfär, karaktärsutveckling och narrativa svängningar.
- Berättarstruktur: Diskutera hur en berättelse ska inledas för att fånga läsarens intresse.
- Kreativt skrivande: Öva på att skriva på ett sätt som engagerar och skrämmer läsaren.
- Samverkan och feedback: Elevgruppen visar på vikten av att dela och revidera andras arbete.
- Kreativ frihet: Ta tillvara på elevernas kreativitet och låt dem tänka utanför ramarna under skrivprocessen.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Skräck | En känsla av intensiv rädsla eller obehag. | Från fornnordiska “skrækr”, som betyder “skaka”. |
Atmosfär | Den känsla eller stämning som skapas i en berättelse. | Grekiska “atmos” betyder “luft” och “sphaira” betyder “sfär”. |
Nervpirrande | Att skapa en känsla av spänning och förväntan. | Kommer från ordet “nerv” och “pirra” som betyder att få något att röra sig. |
Vändpunkt | En avgörande händelse som förändrar berättelsens riktning. | Från gammelfranskt “virer” som betyder “att vända”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad gör en skräckberättelse effektiv? Vilka element bidrar mest?
- B. Hur påverkar miljön i en berättelse känslan av rädsla? Ge exempel från kända skräckberättelser.
- C. Vad tycker ni om att arbeta med stafettskrivning? Har ni upplevt någon typ av oväntad vändning under processen?
Aktivitet
Under denna lektion kommer eleverna att utföra stafettskrivning där de skriver en inledning till en skräckberättelse. Efter att de har skrivit sin del kommer de att byta med varandra och skriva vidare på en annan elevs berättelse. Denna övning stimulerar kreativitet och gör att eleverna får erfara olika skrivstilar samt att de kan bygga vidare på varandras idéer.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad var ditt första intryck av att skriva en inledning? | |
Kände du dig bekväm med att byta berättelse med en annan elev? | |
Vilka känslor ville du förmedla i din inledning? | |
Hur tror du att det kommer gå när ni fortsätter berättelsen nästa gång? |
Hemuppgift
Som förberedelse till nästa lektion får eleverna i uppgift att läsa en kort skräckberättelse eller ett kapitel ur en klassisk skräckroman. De ska fundera på berättelsens inledning och hur den påverkar läsaren. Varje elev skriver en recension av texten (1 A4-sida), där de analyserar hur inledningen bidrar till berättelsens stämning.
Citat
“Det är bara de vidrigaste händelser som konstruerar de mest underbara berättelser.” – Oscar Wilde, 188.
Detta citat knyter an till lektionens tema genom att betona att det som skrämmer, också kan skapa djup och insikt i berättelser.