En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 1. Matematik – Tal och talsystem

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering i Matematik

Årskurs: 1
Ämne: Matematik
Tema: Tal och talsystem

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

I årskurs 1-3 ingår grundläggande förståelse för tal och talsystem som centralt innehåll. Eleverna ska lära sig om naturliga tal, hur de representeras, samt hur man kan använda olika talsystem för att beskriva mängder och mängdförhållanden. Även användning av talsymboler och positionella talsystem ingår i undervisningen.

Kunskapskrav:

Eleven kan använda och förstå grundläggande talbegrepp och talsystem med viss säkerhet. Eleven kan också redogöra för och använda symboler på ett korrekt sätt för att uttrycka matematiska tankar.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till tal och talsystem (10 min)

  • Vad är tal och varför är de viktiga?
  • Översikt av naturliga tal och deras egenskaper.
  • Introduktion av begreppet talsystem som en struktur för att representera tal.

Naturliga tal och siffror (15 min)

  • Förklara skillnaden mellan naturliga tal och siffror.
  • Öva på att skriva siffrorna 0 till 20.
  • Diskutera hur vi använder tal i vardagen (t.ex. pengar, tid).

Talsystem i olika kulturer (10 min)

  • Cementera begreppet att det finns olika talsystem (t.ex. tiotalssystemet).
  • Jämföra vårt talsystem med andra, som romerska siffror.
  • Diskutera och visa symboler och representationer av olika matematiska grupper.

Övningar i talmängd och talsymboler (15 min)

  • Eleverna får arbeta i par med uppgifter där de ska matcha tal med olika symboler.
  • Använda konkret material som kulor eller block för att representera tal.
  • Sammanfatta och diskutera resultaten från övningarna.

Aktivitet

En aktivitet kan vara att skapa ett “talbingo”. Eleverna får en bingobricka med tal och ska lyssna på lärarens frågor som är relaterade till tal (t.ex. “Vad är summan av 2 och 3?”). När de hör ett tal som de har på sin bricka får de sätta en markör. För att vinna måste de höra ett helt rad.

Exit-ticket

  • Vad är ett naturligt tal? (Svar: Hel och positivt tal, t.ex. 1, 2, 3)
  • Vad är siffror? (Svar: Symboler som används för att representera tal)
  • Kan du nämna ett annat talsystem än vårt? (Svar: Romerska siffror, binärt system)
  • Hur många siffror finns det från 0 till 9? (Svar: Tio siffror)
  • Varför används tal i vår vardag? (Svar: För att räkna, mäta och handla)

Hemuppgift

Eleverna får i uppgift att rita sina favoritnummer (0-20) och skriva en mening om var de ser dessa nummer.