Lektion. Åk. 5. Engelska – Enkla beskrivningar av konstverk och bilder

Lektionsplanering: Engelska i Årskurs 5

Årskurs: 5

Ämne: Engelska

Tema: Enkla beskrivningar av konstverk och bilder

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att ge eleverna verktyg för att beskriva och analysera konstverk och bilder på engelska. Eleverna kommer att lära sig om olika element inom konst och hur man uttrycker sina tankar och känslor kring dem.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna namnge olika konstverk och tekniker, samt ge enkla beskrivningar av vad de ser och hur de upplever konstverken. De ska kunna använda adjektiv och relevanta fraser i sina beskrivningar.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till konstverk (10 min)

  • Visa bilder av olika konstverk, som målningar, skulpturer och fotografier, från olika konstnärer och stilar.
  • Fråga eleverna “What do you see in this picture?” och uppmuntra dem att ge sina egna reflektioner.
  • Diskutera kort olika element som form, färg och komposition, och ställ frågor som “What colors are used in this artwork?” för att aktivera deras iakttagelseförmåga.

Ordförrådsövning (10 min)

  • Introducera ord och fraser relaterade till konst, till exempel “beautiful,” “colorful,” “abstract,” “realistic,” och “expressive.”
  • Låt eleverna repetera dessa ord och ge exempel på konstverk som passar in under varje kategori.
  • Genomför en övning där eleverna får turas om att använda adjektiv för att beskriva ett konstverk, till exempel “This painting is colorful and beautiful.”

Praktisk aktivitet (15 min)

  • Eleverna ska i grupper välja ett konstverk (kan vara från en bok eller bildspel) och diskutera vad de ser. De ska skriva ner sina beskrivningar och känslor kring verket.
  • Varje grupp ska presentera sitt konstverk för klassen och dela sin analys.
  • Låt dem även inkludera vad de tror att konstnären ville uttrycka med sitt verk.

Avslutning och reflektion (15 min)

  • Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om att beskriva konstverk.
  • Diskutera varför det är viktigt att kunna uttrycka sina känslor och tankar kring konst och hur det kan hjälpa oss att förstå andra perspektiv.
  • Fråga eleverna om de har någon favoritkonstnär eller konstverk och varför det tilltalar dem.
  • Avsluta med att repetera de nya orden och fraser som har använts under lektionen.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad är ditt favoritkonstverk och vad gillar du med det?
  • B. Hur känns det när du ser ett konstverk som du verkligen uppskattar?
  • C. Vilka färger gillar du mest i konst, och varför?

Aktivitet

Eleverna ska skapa en “konstverk-bok” där de beskriver sina favoritkonstverk, skriver ner sina känslor och tankar om dem, och ritar sina egna konstverk. De ska använda så många adjektiv som möjligt för att beskriva verken.


Modern Tillbaka-knapp