Lektion. Åk. 8. Spanska – Skrivande av enklare texter

Lektionsplanering

Årskurs: 8

Ämne: Spanska

Tema: Skrivande av enklare texter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus är att utveckla elevernas förmåga att skriva enklare texter på spanska. Eleverna ska lära sig om texters struktur, hur man organiserar tankar och använder grammatiska element som verb, adjektiv och pronomen för att skapa tydliga och sammanhängande texter.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna använda ett enkelt och korrekt språk, inklusive att formulera korta texter med en tydlig struktur, relevans och korrekt grammatik.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till textskrivande (10 min)

  • Definiera vad en text är och dess syfte i kommunikationen.
  • Diskutera vikten av att ha en tydlig struktur i en text (inledning, kropp och avslutning).
  • Ge exempel på olika typer av texter (berättelse, berättande text, informativ text).

Genomgång av strukturerade texter (15 min)

  • Presentera mallen för en enkel text: vad som bör ingå i varje del (t.ex. introduktion, utveckling av idéer, avslutning).
  • Ge exempel på en enkel text och gå igenom dess delar.
  • Diskutera hur man kan organisera sina tankar innan man börjar skriva.

Övning – Skriva en kort text (15 min)

  • Eleverna får en skrivuppgift där de ska skriva en kort beskrivning av sin bästa vän eller ett favoritdjur.
  • Uppmuntra dem att använda verb, adjektiv och pronomen korrekt för att uttrycka sina tankar.
  • Samla in texterna för feedback.

Avslutning och sammanfattning (10 min)

  • Sammanfatta vad som har lärts om textskrivande under lektionen.
  • Diskutera vanliga misstag och ge tips på hur man kan förbättra sin skrivförmåga.
  • Berätta om hur viktigt det är att lämna utrymme för revidering av texten.

Aktivitet

Eleverna ska arbeta i par för att skapa en affisch med en beskrivning om sin favoritfilm. Affischen ska innehålla en kort sammanfattning av filmens handling, huvudkaraktärer och deras egenskaper. Eleverna ska använda olika adjektiv, verb och pronomen i sina beskrivningar. I slutet av lektionen presenterar de sina affischer för klassen.

Exit-ticket

  • Vad är viktigt att tänka på när man skriver en text?
  • Att ha en tydlig struktur med inledning, kropp och avslutning.
  • Ge exempel på tre grammatiska element man bör använda i en text.
  • Verb, adjektiv och pronomen.
  • Hur kan man organisera sina tankar innan man börjar skriva?
  • Genom att göra en skiss eller lista med viktiga punkter.
  • Varför är det bra att revidera sin text?
  • För att förbättra språket, struktur och tydlighet.
  • Vad är ett exempel på en typ av text man kan skriva?
  • En berättelse, en personlig beskrivning eller en informativ text.

Modern Tillbaka-knapp