Argumenterande tal med presentationstekniskt hjälpmedel
Årskurs
Ämne
Tema
Arbetsmoment: Argumenterande tal med presentationstekniskt hjälpmedel
Vecka 1: Introduktion och ämnesval
Mål: Eleverna ska förstå vad ett argumenterande tal är och välja ämnen.
Aktiviteter:
– Genomgång av vad ett argumenterande tal är (syfte och struktur).
– Diskutera olika ämnen och aktuella frågor för argumentation.
– Låt varje elev välja ett ämne som de är intresserade av att argumentera för.
Uppgift: Skriv ner tre huvudargument som stödjer din åsikt om ämnet.
Vecka 2: Forskning och källor
Mål: Eleverna ska lära sig att forska och kritiskt granska källor.
Aktiviteter:
– Genomgång av teknik för att söka information (bibliotek, databaser, pålitliga webbplatser).
– Praktiska övningar där eleverna får utföra research kopplat till sina ämnen.
– Diskutera vikten av trovärdiga källor och hur man citerar dessa.
Uppgift: Hitta och sammanställ minst tre källor som stöder dina argument. Skriv ner relevant information från varje källa.
Vecka 3: Skriva tal och skapa presentation
Mål: Eleverna ska skriva sitt tal och skapa en presentation med hjälp av ett presentationstekniskt hjälpmedel (t.ex. PowerPoint, Google Slides).
Aktiviteter:
– Arbeta med att strukturera talet (inledning, argument, motargument, avslutning).
– Skapa en presentation som kompletterar talet; fokusera på att använda bilder och text som stöd.
– Ge och ta emot feedback i par på både tal och presentation.
Uppgift: Skriv ett första utkast av ditt tal och skapa din presentation.
Vecka 4: Förbereda och öva på framförande
Mål: Eleverna ska öva på att framföra sina tal tillsammans med sina presentationer.
Aktiviteter:
– Talarövningar för att förbättra röstläge, kroppsspråk och ögonkontakt.
– Genomför övningar i mindre grupper där de framför sina tal och får feedback.
– Diskutera strategier för att hantera frågor och motargument.
Uppgift: Repetera ditt tal och presentation, gör förbättringar baserat på feedback.
Vecka 5: Framförande av tal
Mål: Eleverna ska framföra sina argumenterande tal med sina presentationer.
Aktiviteter:
– Genomföra tal inför klassen, där varje elev får en viss tid att presentera.
– Ge och få återkoppling om både innehållet i talet och presentationens kvalitet.
– Genomföra en reflekterande diskussion om vad de lärt sig av processen.
Uppgift: Skriv en kort reflektion om din upplevelse av att hålla tal och använda presentationsteknik.
Bedömning
– Bedömningen kan baseras på talets innehåll, struktur, användning av källor, kvalitet på presentationen samt framförandet.
– Använd en matris för att mäta argumentationsförmåga, visuell kommunikation, språklig variation och själva framträdandet.