En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Skrivande – Skrivandet som verktyg för självreflektion

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Skrivande

Tema: Skrivandet som verktyg för självreflektion

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att utforska skrivande som en form av självreflektion och bearbetning av personliga känslor och tankar. Eleverna får möjlighet att uttrycka sig genom dagboksanteckningar eller personliga essäer, vilket ger dem en plattform för att förstå sig själva bättre.

Kunskapskrav

Eleven skriver olika slags texter, däribland dagbok och essäer, med god språklig variation och fungerande struktur. Eleven visar en förmåga att reflektera över sina egna erfarenheter och känslor i sin skrivprocess.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till självreflekterande skrivande (10 min)

  • Vad innebär självreflektion i skrivande?
  • Genomgång av betydelsen av att skriva om känslor och upplevelser.
  • Diskutera hur skrivande kan fungera som en terapiform.

Exempel på självreflekterande texter (15 min)

  • Läs och analysera korta exempel på dagboksanteckningar och personliga essäer.
  • Identifiera teman och stilar i dessa exempel.
  • Diskutera hur dessa texter återspeglar författares känslor och tankar.

Skrivövning: Dagboksskrivning (15 min)

  • Ge eleverna en specifik skrivuppgift, exempelvis att skriva om en känslomässig upplevelse under veckan.
  • Tidsbegränsad övning för att dela sina tankar fritt.
  • Instruera att de ska fokusera på ärlighet och uttryck för att verkligen utforska sina känslor.

Avslutande diskussion (10 min)

  • Dela upp i små grupper för att diskutera sina texter (om de känner sig bekväma).
  • Reflektera över skrivprocessen och hur det kändes att uttrycka sig.
  • Ge högsta valuta för att respektera varandras delningar och ge positiv feedback.

Aktivitet

Eleverna ska skriva sina egna dagboksanteckningar under lektionen baserat på en specifik känsla (exempelvis glädje, sorg, frustration). De ska låta sina tankar flöda fritt i ca 15 minuter, utan att tänka på korrekthet, snarare att fånga känslan i text.

Exit-ticket

  • Vilken känsla valde du att fokusera på i din skrivning?
    Svar: Beskriv känslan kort.
  • Vad upptäckte du om dig själv i din skrivprocess?
    Svar: Reflektera över insikter som uppstod.
  • Vad gjorde skrivandet lätt eller svårt för dig?
    Svar: Dela med dig av utmaningar och lättnader.
  • Hur tror du att detta skrivande kan hjälpa dig i framtiden?
    Svar: Reflektera över värdet av denna typ av skrivande.
  • Vill du dela med dig av något från din text?
    Svar: Om bekvämt, ge exempel eller citat från din text.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en längre dagbok eller personlig essä (800–1000 ord) där de reflekterar över en specifik händelse från deras liv som påverkat dem. De ska vara ärliga och utforska sina känslor och tankar kring denna händelse.