Lektionsplanering för Skrivande
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Skrivande
Tema: Skrivande av reportage
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att introducera eleverna till journalistiskt skrivande, särskilt i form av reportage. Eleverna kommer att lära sig om strukturen av ett reportage, vikten av faktagranskning och hur man skapar en stark berättelse baserat på verkliga händelser.
Kunskapskrav
Eleven skriver olika slags texter, inklusive reportage, med god språklig variation och fungerande struktur. Eleven visar förmåga att sammanställa fakta, intervjua och förmedla information på ett engagerande sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till reportage (10 min)
- Vad är ett reportage och hur skiljer det sig från andra journalistiska former?
- Genomgång av innebörden av objektivitet och subjektivitet i reportage.
- Diskutera exempel på aktuella reportage och deras syften.
Analys av reportageexempel (15 min)
- Läsning av ett kort reportage och diskussion om innehållet.
- Identifiera vilka tekniker som använts för att engagera läsaren.
- Diskutera vikten av intervjuer och källor i journalistiskt arbete.
Skrivövning: Planera ett reportage (15 min)
- Ge eleverna en skrivuppgift där de ska planera ett reportage om ett aktuellt ämne.
- Instruera dem att inkludera intervjuer som en del av sin planering.
- Tidsbegränsning för att formulera sina idéer och strukturera reportaget.
Avslutande diskussion (10 min)
- Låt flera elever dela sina reportageplaner med klassen.
- Diskutera utmaningar och insikter i att skriva reportage.
- Ge feedback och stöd för dem som vill gå vidare med sina reportage.
Aktivitet
Eleverna ska på lektionen formulera ett reportage (600–800 ord) om ett aktuellt ämne de valt. De ska inkludera minst två intervjuer med personer direkt involverade i ämnet, samt en nutida analys av de insamlade fakta. Reportaget bör innehålla både beskrivningar och citat från intervjuer.
Exit-ticket
- Vilket ämne valde du för ditt reportage och varför?
Svar: Beskriv valet av ämne och dess relevans. - Vad var den största utmaningen under skrivandet av reportaget?
Svar: Dela med dig av svårigheter. - Hur planerar du att genomföra dina intervjuer?
Svar: Beskriv dina metoder och syften. - Vad hoppas du att läsarna ska ta med sig från ditt reportage?
Svar: Redogör för budskapet eller insikten. - Vilket inslag tyckte du var mest spännande i ditt reportage?
Svar: Dela vad du fann mest intressant under processen.
Hemuppgift
Eleverna ska skriva ett färdigt reportage (800–1000 ord) där de använder den planering och de intervjuer de har genomfört. De ska inkludera tydliga källhänvisningar och hålla sig till journalistiska skrivprinciper.
Citat
“Journalistik handlar om att ge en röst åt de tysta.” – Anna Politkovskaja (2004)