Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Historia
Tema: Hattar och mössor (partierna under frihetstiden)
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll relaterar till det svenska 1700-talet, specifikt frihetstiden, där eleverna kommer att lära sig om de politiska partierna och deras symboliska uttryck genom kläder, såsom hattar och mössor. Eleverna ska få en förståelse för hur klädsel speglade makt, status och identitet under denna tid.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna beskriva och ge exempel på olika historiska förhållanden och händelser i Sverige och resonera om orsaker och konsekvenser av dessa. De ska också kunna använda centrala historiska begrepp på ett korrekt sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till frihetstiden (10 min)
- Förklara kort vad frihetstiden är och dess tidsspann.
- Presentera de viktigaste politiska partierna från denna tid, såsom hattarna och mössorna.
- Diskutera betydelsen av hattar och mössor som status- och maktsymboler.
Klädhistoria och symbolik (10 min)
- Gå igenom olika typer av hattar och mössor som var populära under frihetstiden.
- Analysera hur kläder kan reflektera sociala hierarkier och politiska åsikter.
- Visa bilder på olika hattar och mössor och diskutera deras utseende och betydelse.
Roliga fakta och anekdoter (10 min)
- Dela med dig av intressanta fakta och anekdoter kopplade till politiska partiers användande av kläder.
- Diskutera hur klädkoder har förändrats över tid och hur de påverkar dagens societeter.
- Fråga eleverna om deras egna erfarenheter av kläder som statussymboler idag.
Gruppdiskussion (10 min)
- Dela in eleverna i små grupper för att diskutera vad hattar och mössor kan betyda i vår tid.
- Be varje grupp att formulera en kort presentation av sina tankar.
- Samla in synpunkterna och diskutera som klass.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionens innehåll och diskutera vad eleverna har lärt sig.
- Ställ frågor kring varför det är viktigt att förstå historiska kläders betydelse.
- Ge eleverna möjlighet att ställa sina egna frågor eller dela med sig av reflektioner.
Aktivitet
Eleverna ska skapa sina egna hattar eller mössor inspirerade av de stilar som användes under frihetstiden. De kan använda papper, färg, och andra material för att designa sina plagg. Aktiviteten syftar till att konkretisera och förankra läroinnehållet över ämnet, så att eleverna får en djupare förståelse för det estetiska och kulturella uttrycket.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
- Vad var frihetstiden och vilken betydelse har den i svensk historia?
Svar: En period i svensk historia som varade från 1718 till 1772, känd för ökad politisk frihet och dess politiska partier, hattarna och mössorna. - Vilka var de två huvudsakliga politiska partierna under frihetstiden?
Svar: Hattarna och mössorna. - Hur kunde kläder som hattar och mössor användas som maktsymboler?
Svar: Kläderna var indikatorer på status och politisk tillhörighet i samhället. - Ge ett exempel på en typ av hatt eller mössa som användes under frihetstiden.
Svar: Trekantshatten som var populär bland hattarna. - På vilket sätt har kläders betydelse förändrats över tid?
Svar: Kläder används fortfarande som statussymboler, men deras betydelse kan variera beroende på kultur och tid.
Hemläxa
Skriv en kort uppsats (300-400 ord) där ni beskriver en hattu/mössa som ni tycker är intressant. Inkludera information om dess historia, betydelse och eventuellt även hur den kan kopplas till dagens samhälle.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få uppgiften att välja ett specifikt plagg från frihetstiden och göra en djupgående studie av dess historiska kontext, herkomst, och användning. De ska även reflektera kring plaggets sociala och politiska betydelse. Studierapporten ska presenteras i skriftlig form och inkludera illustrationer av plagget. Uppgiften syftar till att ge elever möjlighet att uppvisa kunskap på den allra högsta nivå genom att de analyserar och kopplar historiska fenomen till nutid.
Förslag för nästa lektion
Klädsel och identitet i andra tider
Eleverna får utforska hur klädsel användes som uttrycksmedel under andra historiska epoker, exempelvis 1800-talet eller 1900-talet. Detta kan inkludera en jämförelse mellan de olika zeitgeistern och hur varje period reflekterade samhällets värderingar och identitet.
Relevansen av förslaget är att det ger en bredare förståelse för hur kläder och stil har utvecklats i samhället och hur kläder fortsätter att spegla social identitet och maktstrukturer. Kunskapskravet som är aktuellt handlar om att kunna använda historiska begrepp samt att resonera om orsaker och konsekvenser av faktorer som påverkar människors livsvillkor.
Förberedelser
- Samla bilder och exempel på hattar och mössor från frihetstiden.
- Förbereda material för hatt/mössa-designaktiviteten.
- Sätta upp en klassrumsdisplay för att synliggöra elevernas skapelser och reflektioner.