Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 6
Ämne: Historia
Tema: Frihetstiden
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | En viktig del av undervisningen under frihetstiden handlar om att förstå de politiska och sociala förändringar som ägde rum i Sverige under denna tid. Eleverna ska lära sig om hur olika aktörer, såsom kungar och hjältar, tog ställning i viktiga frågor, som till exempel hur maktförhållandena ändrades, och hur det påverkade samhällsutvecklingen. |
Betygskriterium (E) | Eleven visar grundläggande kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder samt om historiska begrepp. Eleven för enkla resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och av människors handlingar i förfluten tid. Eleven ställer frågor till historiska källor och beskriver vad som kan vara en historisk källa. |
[Lgr22, Historia, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till frihetstiden (10 min)
- Presentera ämnet frihetstiden och dess betydelse i svensk historia.
- Beskriv de centrala aktörerna under denna period, såsom kungar och ledande politiker.
- Diskutera hur maktbalansen förändrades i Sverige.
- Ge exempel på viktiga händelser som inträffade under frihetstiden.
2. Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper för att diskutera hur frihetstiden påverkade människors liv.
- Ge grupperna några frågor att besvara, till exempel: Hur tror ni att denna tid påverkade barn, kvinnor och män annorlunda?
- Samla grupperna och låt dem dela med sig av sina tankar.
3. Arbeta med källor (15 min)
- Introducera begreppet historiska källor och deras betydelse.
- Ge eleverna några exempel på källor från frihetstiden.
- Diskutera skillnader mellan primära och sekundära källor.
4. Sammanfattning och reflektionsfrågor (10 min)
- Sammanfatta vad eleverna lärt sig under lektionen.
- Ställ öppna frågor för att uppmuntra till reflektion, till exempel: Vad skulle ni ha gjort om ni levt under frihetstiden?
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Frihetstidens politiska strukturer: Förstå hur maktförhållandena var uppbyggda och vilka institutioner som spelade roll.
- Viktiga händelser: Känna till huvuddragen i centrala händelser som krig och politiska reformer.
- Sociala förändringar: Undersöka hur frihetstiden påverkade kvinnor och mäns liv och roller i samhället.
- Historiska källor och deras betydelse: Lär dig om vikten av källor för att förstå historien.
- Aktörer och deras motivationer: Diskutera vad som drev olika aktörer under frihetstiden.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Frihet | Tillstånd av att vara fri; inte vara bunden eller underkastad andra. | Kommer från fornnordiska ‘fríðr’ som betyder ‘fred’ eller ‘fritagande’. |
Reform | Förändring som syftar till att förbättra ett system eller en institution. | Kommer från latinska ‘reformatio’ som betyder ‘återformande’. |
Källa | Dokument eller material som används för att hämta information om det förflutna. | Kommer från fornnordiska ‘keld’ som betyder ‘punkt där något kommer ifrån’. |
Diskussionsfrågor
- A. På vilka sätt tror ni att frihetstiden påverkade det svenska samhället idag?
- B. Vilka utmaningar kan man tänka sig att folk på den tiden stod inför?
- C. Hur skulle ni beskriva frihetstiden i tre ord, och varför valde ni just dessa?
Aktivitet
Eleverna ska skapa egna tidslinjer över viktiga händelser under frihetstiden. De ska använda sig av minst tre historiska källor för att lägga till händelser på tidslinjen och presentera denna för klassen verktyg. Aktiviteten kan gå till så att eleverna i grupper om 3-4 arbetar tillsammans för att identifiera dessa händelser och källor. Tidslinjen kan vara på ett stort papper där de ritar och skriver texter om varje händelse.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad betyder frihet för dig? | Personlig reflektion |
2. Nämn en viktig aktör från frihetstiden. | Exempelvis: Axel Oxenstierna |
3. Vilka viktiga händelser inträffade under denna tid? | Lärdomen av segrar/framgångar i maktkamp |
4. Hur förändrades samhället under frihetstiden? | Exempel på sociala förändringar |
5. Varför är det viktigt att studera denna tidsperiod? | För att förstå vår nutid |
6. Ge exempel på en historisk källa. | Exempelvis brev, dagböcker |
7. Vilka reformer genomfördes under denna tid? | Exempel på politiska reformer |
8. Vad skulle du vilja fråga en person från frihetstiden? | Öppen fråga |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort uppsats (1-2 A4 sidor) om en utvald aspekt av frihetstiden. De kan välja att fokusera på en viss aktör, ett kulturellt fenomen, en händelse, eller sociala förändringar under perioden. Uppsatsen bör innehålla historiska fakta, reflektioner och vara kopplat till källor som stödjer deras ståndpunkter.
Citat
“Historien är en bild av mänskligheten i dess sanna och falska glans.” – Hugo Victor Dumas Detta citat sammanfattar hur historia kan vara både inspirerande och skrämmande och hänvisar till värdet av att förstå vår historia för att bygga en bättre framtid.