Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Hem- och konsumentkunskap
Tema: Privatekonomi och konsumtion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge eleverna kunskap om privatekonomi, inklusive relationen mellan inkomst, sparande och konsumtion. Eleverna ska lära sig om planering av ekonomi, olika betalmetoder och hur man gör budgetar. Diskussioner om reklamens påverkan på konsumtionsval samt konsumenters rättigheter och skyldigheter, som ångerrätt och reklamation, är centrala teman.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna ge exempel på olika sätt att spara och betala samt beskriva vad som kan påverka konsumtionsval. De ska ha kunskap om hur man gör en budget och kan reflektera över sina egna konsumtionsvanor och val.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till privatekonomi (10 min)
• Presentera lektionens tema: att förstå privatekonomi och dess relevans i vardagen.
• Diskutera begreppen inkomst, utgifter, sparande och konsumtion vad dessa innebär och hur de relaterar till varandra.
• Ställ frågor till eleverna om deras egen kunskap och erfarenhet av att hantera pengar.
Genomgång av budgetering och ekonomisk planering (15 min)
• Förklara vad en budget är och varför den är viktig. Gå igenom vad som ingår i att skapa en budget.
• Diskutera olika betalningsmetoder och deras för- och nackdelar, till exempel kontanter, kort och digitala betalningar.
• Låt eleverna få exempel på en enkel budget, och gå igenom hur man kan planera för sina utgifter.
Gruppaktivitet: Skapa en budget (20 min)
• Dela in klassen i grupper och ge dem ett scenario, som en familj med en viss månadsinkomst. De ska skapa en budget för veckan baserat på typiska utgifter (mat, nöjen, kläder, etc.).
• Varje grupp ska lista sina inkomster och utgifter, samt diskutera sparande och hur de kan ändra sina val för att spara pengar.
• Låt grupperna presentera sina budgetar och diskutera skillnader mellan dem.
Sammanfattande diskussion och reflektion (5 min)
• Samla klassen för en gemensam reflektion om vad de har lärt sig.
• Fråga: “Vad har varit mest överraskande kring privatekonomi och varför är det viktigt att ha koll på sin ekonomi?”
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att föra en vecka av sina egna utgifter och inkomster. De ska sammanställa sina resultat i en text (minst 150 ord), reflektera över sina vanor och ge två förslag på hur de kan förbättra sin ekonomi. Beräknad tidsåtgång: 10 minuter.
Exit-ticket
• Vad är en budget?
◦ En plan över inkomster och utgifter under en viss tidsperiod.
• Nämn två sätt att spara pengar.
◦ Använda ett sparkonto, budgetera sina utgifter.
• Varför är det viktigt att planera sin ekonomi?
◦ För att undvika skulder och för att ha kontroll över sina pengar.
• Hur kan du göra informerade konsumtionsval?
◦ Genom att jämföra priser och läsa recensioner innan köp.
• Vad innebär ångerrätt?
◦ Möjlighet att returnera en vara inom en viss tid efter köp.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en reflektion (minst 200 ord) kring deras egna utgifter och konsumtionsvanor under veckan och om de planerar att ändra något baserat på det de lärt sig om privatekonomi.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan göra en djupgående rapport om hur man kan handla på kredit, inklusive fördelar och nackdelar, samt vad som är viktigt att tänka på för att undvika skulder. Rapporten ska vara minst 500 ord och inkludera exempel på vanliga kreditformer och tips på hur man kan hantera dem ansvarsfullt.
Förslag för nästa lektion
Konsumtion och reklam
I nästa lektion kan vi fokusera på hur reklam påverkar våra konsumtionsvanor och hur man kan lära sig att se kritiskt på reklamens budskap. Eleverna kommer att lära sig om reklamens olika former och strategier, samt vad som är saklig konsumentinformation. Kunskapskraven kommer att handla om att reflektera över och analysera reklamens påverkan på beslutsfattandet.
Förberedelser
• Samla resurser och information om privatekonomi, inklusive exempel på budgetar och betalmetoder.
• Förbereda verktyg för att skapa budgetar (papper, markörer).
• Se till att resurser för hemuppgiften är tillgängliga, så som exempel på utförda ekonomiska planer.