Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Hem- och Konsumentkunskap
Tema: Hållbar konsumtion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla frågor om hållbar konsumtion och dess betydelse för både individuell hälsa och miljö. Eleverna ska lära sig om hur olika konsumtionsval kan påverka den egna hälsan och hur medvetna inköpsbeslut kan bidra till en mer hållbar livsstil. Dessutom ska eleverna få insikt i globala hållbarhetsmål och metoder för att minska sin egen miljöpåverkan.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna resonera kring och analysera sina konsumtionsval utifrån hållbarhets- och miljöperspektiv. Eleven ska kunna ge exempel på hur livsmedel och produkter kan påverka deras hälsa och den omgivande miljön.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till hållbar konsumtion (10 min)
• Definiera begrepp som hållbar konsumtion, miljöpåverkan och ekologiskt fotavtryck.
• Diskutera vikten av att göra medvetna val och hur dessa kan påverka både hälsa och miljö.
• Presentera exempel på hur individuella och kollektiva konsumtionsval påverkar samhället och planeten.
Hållbarhetsmål och livsstil (15 min)
• Gå igenom FN:s globala mål för hållbar utveckling kopplade till konsumtion och produktion.
• Diskutera skillnader mellan hållbara och icke hållbara produktionsmetoder.
• Ge exempel på varor och tjänster som är skapade med hållbara metoder och deras hälsofördelar.
Aktivitet: Planera en hållbar måltid (15 min)
• Dela in eleverna i grupper och ge dem uppdraget att planera en hel måltid enligt hållbara principer.
• De bör inkludera ingredienser som är lokalt producerade, ekologiska eller med låg miljöpåverkan.
• Grupperna ska presentera sina måltider och diskutera hur dessa val stärker både individens hälsa och miljön.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
• Sammanfatta nyckelpunkterna från lektionen och diskutera hur eleverna kan påverka sin hälsa genom hållbara val.
• Ställ frågor för att stimulera till reflektion och diskussion om hur dessa lärdomar kan tillämpas i deras liv.
Avslutning och hemläxa (5 min)
• Gå igenom vad som förväntas av eleverna i hemläxan och klargör eventuella oklarheter.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en reflekterande rapport (400–500 ord) där de dokumenterar sina kostval under en vecka och analyserar hur dessa val står i relation till hållbar konsumtion. De ska diskutera eventuella förbättringar de kan göra för att bidra till en mer hållbar livsstil. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
• Vad menas med hållbar konsumtion? Svar: Att konsumera varor och tjänster på ett sådant sätt att man inte utarmar jordens resurser och skyddar miljön för kommande generationer.
• Vilka är några av FN:s globala mål kopplade till hållbar konsumtion? Svar: Mål om att säkerställa hållbara konsumtions- och produktionsmönster.
• Ge exempel på en produkt som är hållbart producerad. Svar: Ekologiska grönsaker eller certifierat hållbart kaffe.
• Hur kan dåliga konsumtionsval påverka miljön? Svar: Genom att öka avfall, använda icke förnybara resurser och bidra till klimatförändringar.
• Vad är ett ekologiskt fotavtryck? Svar: En måttstock på hur mycket mark och vatten som krävs för att stödja en persons livsstil och konsumtion.
Hemläxa
Eleverna ska skapa en handlingsplan (300–400 ord) för hur de kan göra mer hållbara val i sin vardaglig konsumtion. De ska inkludera specifika åtgärder de planerar att vidta, samt beskriva förväntade resultat av dessa förändringar.
Fördjupningsuppgift
Eleverna får i uppdrag att undersöka ett specifikt varumärke och dess hållbarhetsarbete. De ska analysera varumärkets ingredienser, produktionsmetoder och hur de marknadsför hållbarhet. Resultatet ska sammanställas i en rapport (600–800 ord) med slutsatser för och emot varumärkets påståenden gällande hållbarhet.
Förslag för nästa lektion
Livsmedelsproduktion och dess påverkan. Den nästa lektionen kan fokusera på livsmedelsproduktionens påverkan på miljön och hälsan. Lektionen kommer att ge eleverna förståelse för hur mat produceras, transporteras och konsumeras, och vilka miljömässiga och hälsoaspekter som är involverade i dessa processer. Detta ämne bygger vidare på ämnet hållbar konsumtion och ger eleverna en djupare insikt om deras egna val som konsumenter, kopplat till både hälsa och miljö. Kunskapskraven kommer att inkludera att analysera och värdera livsmedelsproduktionens hållbarhet utifrån både sociala och miljömässiga aspekter.
Förberedelser
• Samla information och statistik om livsmedelsproduktion och dess påverkan på miljön.
• Förbereda fallstudier eller exempel på hållbara och icke hållbara produktionsmetoder.
• Planera en interaktiv diskussion spridd på att främja aktivt deltagande hos eleverna i nästa lektion.