Lektion. Åk. 9. Historia – Livet i skyttegravarna under första världskriget

Lektionsplanering: Livet i skyttegravarna under första världskriget

Årskurs: 9
Ämne eller kurs: Historia
Tema: Livet i skyttegravarna under första världskriget

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionsplaneringen syftar till att studera livet i skyttegravarna under första världskriget, inklusive vardagen för soldater, de humanitära konsekvenserna av skyttegravskrigföring och de psykologiska effekterna på soldaterna.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna redogöra för centrala historiska händelser, förstå deras betydelse och analysera och diskutera de humanitära och psykologiska effekterna av krig.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till skyttegravskrigen under första världskriget (10 min)

  • Presentera temat och förklara vad skyttegravarna var och varför de användes.
  • Ställ frågor för att aktivera elevernas förförståelse kring skyttegravskrigföring.

Livet i skyttegravarna (15 min)

  • Beskriv hur det var att leva i en skyttegrav, inklusive boende, mat och hygien.
  • Diskutera de faror och risker som soldaterna stod inför, såsom artillerield, gasattacker och sjukdomar.
  • Analysera hur skyttegravspositioner påverkar strategiska beslut och krigsföring.

Psykologiska effekter av skyttegravskrig (15 min)

  • Utforska de psykologiska konsekvenserna av att leva under konstant hot och stress.
  • Diskutera fenomenet shell shock (nu känd som PTSD) och hur det påverkade soldaterna.
  • Reflektera över hur dessa effekter genomsyrade samhället efter kriget, inklusive förståelsen av trauman.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta vad som har diskuterats under lektionen.
  • Låt eleverna reflektera över hur livet i skyttegravarna kan ha påverkat soldaternas motivation och lojalitet.
  • Förbered eleverna för nästa lektion genom att knyta an till teman kring kvinnors roller under kriget.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en visuell presentation (posters eller digitalt) av livet i skyttegravarna under första världskriget. De ska inkludera fakta om miljön, utmaningarna för soldater, samt illustrationer eller bilder. Grupperna presenterar sin produktion för klassen.

Exit-ticket

  • Vad var syftet med skyttegravskrigen under första världskriget?
    • Att skapa defensiva positioner och förhindra fiendens avancemang.
  • Beskriv hur livet var för soldaterna i skyttegravarna.
    • Trånga, smutsiga och osäkra förhållanden med begränsad tillgång till mat och hygien.
  • Vilka psykologiska effekter kunde skyttegravskrig ha på soldater?
    • Shell shock (PTSD), depression, ångest.
  • Hur påverkade dessa livsförhållanden soldaternas stridsförmåga?
    • Kan leda till demoralisation och minskad effektiv kampvilja.
  • Vilka sjukdomar var vanliga bland soldater i skyttegravarna?
    • Dysenteri, fottröta och andra infektioner.

Modern Tillbaka-knapp