Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Grammatik och skrivande
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
I undervisningen ska eleverna ges möjligheter att utveckla kunskaper om och färdigheter i olika sätt att använda språket i tal och skrift, och därigenom skaffa sig förståelse för hur språk fungerar och påverkar. | Eleven kan förstå och använda grundläggande grammatiska strukturer i text och tal. |
Eleverna ska få arbeta med grammatik och skriva texter av olika slag för att utveckla sina språkkunskaper. | Eleven kan komma med egna formuleringar som delvis är korrekta i skrift och tal. |
[Läroplan för Gymnasieskolan, Gy11]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till verbformer (10 min)
- Beskriv de tre huvudverbgrupperna: regelbundna, oregelbundna och hjälpverb.
- Ge exempel på varje grupp och förklara betydelsen av att förstå verbformer.
- Diskutera varför det är viktigt i skriftlig kommunikation.
- Svara på frågor från eleverna.
2. Övning: Omvandla meningar (15 min)
- Ge eleverna meningar i presens som de ska omvandla till preteritum och perfekt.
- Arbeta enskilt i 10 minuter och låt dem sedan diskutera svaren i par.
- Samla erfarenheterna i hela gruppen.
3. Skrivövning: Berättande text (15 min)
- Eleverna ska skriva en kort berättelse (ca 150 ord) där de använder minst fem olika verbformer.
- Ge tydliga instruktioner om att fokusera på korrekt grammatik.
- Ge dem tid att skriva och cirkulera i klassrummet för att ge feedback.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
- Diskutera de olika verbformerna eleverna har använt i sina texter.
- Samla in feedback kring vad som var lätt och svårt.
- Ge beröm för det arbete som gjorts och diskutera hur de kan förbättra sina grammatikfärdigheter framöver.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Verbformer: Eleverna ska förstå och kunna använda verbformer i olika sammanhang och texter.
- Skriva olika texttyper: Att skriva berättande texter kräver kännedom om hur man använder verb i olika former.
- Grammatisk analys: Förmågan att analysera texter och identifiera grammatiska strukturer.
- Korrekt användning: Betona vikten av korrekt grammatik i skrift för att förmedla budskapet tydligt.
- Reflektion: Reflektera över egen och andras skrivning för fortsatt utveckling.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Verbform | En specifik form av ett verb som indikerar tid och aspekt. | Kommer från latin: “verbum” som betyder “ord”. |
Regelbundet verb | Verb som följer ett fast mönster när de böjs i olika tider. | Kommer från “regel” och latin: “regelare”. |
Oregelbundet verb | Verb som inte följer det vanliga mönstret i böjning. | Från latin: “irregularis”, vilket betyder “inte regelbunden”. |
Hjälpverb | Verb som används tillsammans med huvudverb för att uttrycka tid och aspekt. | Från tyska: “Hilfe” (hjälp). |
Diskussionsfrågor
A. Hur kan korrekt användning av verbformer påverka förståelsen av en text?
B. Vilka verktyg kan vi använda för att förbättra vår grammatik och skrivförmåga i engelska?
C. För vad skulle en berättelse kunna förlora om den inte hade korrekt verbform?
Aktivitet
Eleverna delas in i par och får i uppdrag att skapa en kort dialog som inkluderar flera olika verbformer. De ska sedan framför dialogerna för klassen. Genom att arbeta i par får de chansen att diskutera och utbyta idéer, vilket gör lärandet mer interaktivt. Efter presentationerna får resten av klassen ge feedback på grammatiken som användes.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vilka verbformer lärde vi oss idag? | Presens, preteritum, perfekt |
2. Vad är ett regelbundet verb? | Ett verb som följer ett specifikt mönster. |
3. Hur kan vi identifiera oregelbundna verb? | Genom att memorera deras former. |
4. Ge ett exempel på ett hjälpverb. | “Har”, “är”, “kan” |
5. Hur påverkar verbformer skrivandet? | Det skapar klarhet och struktur. |
6. Vad är skillnaden mellan adjektiv och verb? | Adjektiv beskriver substantiv, verb beskriver handlingar. |
7. Hur använder vi verbform i berättelser? | För att uttrycka tid och känsla. |
8. Varför är grammatik viktig? | För att kommunicera effektivt. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en berättande text på 200 ord där de använder minst sex olika verbformer korrekt. De ska fokusera på att använda både regelbundna och oregelbundna verb.
Citat
“Grammar is the structure of our language. Without it, we cannot communicate effectively.” – William Strunk Jr. (1918) Detta citat betonar vikten av grammatik för att kunna uttrycka sig tydligt och precist i både tal och skrift.