“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 7
Tema: Skrivövningar: kreativt skrivande
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av viss vetenskaplig karaktär, med anknytning till elevernas utbildning och valt fördjupningsområde samt till samhälls- och arbetsliv. | Eleven formulera sig och kommunicera på engelska i tal och skrift. I skriftliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven varierat, nyanserat, tydligt och strukturerat. |
Kulturyttringar i samtiden och historien. | Eleven diskuterar utförligt och nyanserat, på engelska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används. |
Samhällsfrågor, sociala, kulturella, politiska och historiska förhållanden samt aktuella etiska och existentiella frågor i olika sammanhang där engelska används. | I interaktion uttrycker sig eleven tydligt, ledigt och med anpassning till syfte, mottagare och situation. |
[Gy11, Engelska 7]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till kreativt skrivande (10 min)
- Presentera konceptet av kreativt skrivande och dess betydelse.
- Diskutera skillnader mellan olika skrivstilar.
- Ge exempel på olika genrer inom kreativt skrivande.
- Ställ frågor till eleverna om deras egna skrivande erfarenheter.
2. Brainstorming-session (10 min)
- Eleverna brainstormar idéer för sina skrivprojekt i grupper.
- Använda mind-mapping eller listor för att strukturera sina tankar.
- Diskutera hur de kan utveckla sina idéer vidare.
- Låt eleverna dela med sig av sina idéer med klassen.
3. Skriva första utkast (20 min)
- Ge eleverna tid att skriva sina första utkast.
- Påminna dem att inkludera dialog och miljöbeskrivningar.
- Uppmuntra dem att låta kreativiteten flöda utan självkritik.
- Circulera i klassrummet och ge individuell feedback.
4. Genomgång och peer-review (10 min)
- Instruera eleverna att byta utkast med en klasskamrat för feedback.
- Ge riktlinjer för konstruktiv kritik och hur man ger feedback.
- Diskutera vad som var starkt i varje andras arbete.
- Ge tid för att reflektera och skriva ner feedback.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Berättande stil: Eleverna ska lära sig skillnaderna mellan berättande och beskrivande skrivande. Berättande skrivande involverar oftast en struktur gagnade av en berättelse, inklusive karaktärer, handling och konflikt.
- Karaktärsutveckling: Att skapa och utveckla komplexa karaktärer är centralt. Eleverna kommer att överväga karaktärens motivationer och hur de påverkar berättelsen.
- Miljöbeskrivningar: Bra skrivande kräver att miljön är väl beskriven för att skapa en atmosfär. Eleverna ska öva på att använda sensoriska detaljer.
- Dialogens funktion: Dialog kan driva handlingen framåt och ge insikt i karaktärerna. Eleverna ska lära sig att skriva realistisk och meningsfull dialog.
- Bearbetningsmetoder: Att lära sig revidera och redigera texter är avgörande. Eleverna kommer att uppmuntras att se revidering som en kreativ process snarare än en nödvändighet.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Fiction | Fiction refers to literature created from the imagination, rather than being based strictly on fact. | From Latin “fictio”, meaning “the act of making, shaping.” |
Dialogue | The conversation between two or more characters in a narrative or drama. | From Greek “dialogos”, meaning “conversation.” |
Genre | A category or type of literature characterized by specific features or styles. | From French “genre”, meaning “kind or sort.” |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar miljön i en historia karaktärernas agerande och beslut? Diskutera med exempel från egna skriverier eller kända berättelser.
- B. Vad gör en karaktär trovärdig och hur kan man skapa karaktärer som läsarna verkligen bryr sig om?
- C. Finns det en skillnad mellan att skriva för sig själv och att skriva för en publik? Hur påverkar detta din skrivprocess?
Aktivitet
En aktivitet där eleverna får skriva en kort novell på minst en A4-sida, med fokus på att använda de tekniker som diskuterats under lektionen. Eleverna ska inkludera minst tre olika karaktärer, en konflikt och en miljöbeskrivning. När de har skrivit sina noveller, ska de byta med en klasskamrat för att ge feedback. Denna feedback ska inkludera både positiva aspekter och förslag på förbättringar, vilket hjälper eleverna att utveckla sin känsla för både skrivande och kritik.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad fick dig att välja just denna berättelse att skriva om? | Varje elevs individuella svar. |
Vilka svårigheter stötte du på under skrivandet? | Varje elevs individuella svar. |
Hur kände du dig när du fick feedback från dina klasskamrater? | Varje elevs individuella svar. |
Vad är nästa steg för din novell? | Varje elevs individuella svar. |
Vilka skrivtekniker vill du arbeta mer med? | Varje elevs individuella svar. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna slutföra sitt första utkast av sitt skrivprojekt. De ska även reflektera över feedbacken de mottagit och inkludera eventuella revideringar innan de lämnar in det slutgiltiga utkastet. De får gärna vara kreativa i sin presentation av texten, exempelvis genom att lägga till illustrationer eller valfria format.
Citat
Kreativitet är intelligens som har roligt. – Albert Einstein
Detta citat knyter an till lektionen genom att uppmuntra eleverna att se skrivande som en lekfull och kreativ process snarare än en strikt akademisk uppgift.
“`