Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Förskola. Utomhuslek – Att Skapa en trädgård

Lektionsplanering

Årskurs: Förskola
Ämne: Utomhuslek
Tema: Att Skapa en Trädgård

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att planera och skapa en trädgård. Genom praktiska aktiviteter och skapande får barnen möjlighet att använda sin kreativitet, utveckla sina planer och förstå grundläggande aspekter av trädgårdsskötsel inklusive val av växter, design och underhåll.

Kunskapskrav:

Barnen ska kunna delta i aktiviteter där de visar förståelse för hur man planerar och skapar en trädgård. De ska kunna beskriva val av växter och hur de planerar att ta hand om dem för att skapa en vacker och funktionell trädgård.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till trädgårdsdesign (10 min)

• Presentera temat om att skapa en trädgård och diskutera varför trädgårdar är viktiga.
• Fråga barnen vilken typ av trädgård de skulle vilja ha (blommor, grönsaker, örter) och varför.
• Diskutera med barnen om vad som är viktigt att tänka på när man planerar en trädgård (ljus, vatten, utrymme).

Demonstration av aktiviteter (15 min)

• Sätt upp olika stationer där barnen kan skapa sin drömträdgård:
◦ Rita en trädgård: Barnen får använda ritpapper och färgpennor för att rita sina egna trädgårdar.
◦ Planera växter: Barnen får välja bilder av olika växter och klistra in dem i sina trädgårdsritningar.
◦ Diskussionsstation: En plats där barnen kan diskutera sina idéer med varandra och lära sig av varandras planer.
• Förklara hur man kan tänka kring att kombinera olika växter för ett harmoniskt utseende och bra tillväxt.

Gruppdiskussion och planering (10 min)

• Dela in barnen i små grupper och låt dem diskutera sina trädgårdsplaner.
• Uppmana dem att tänka på hur de kan samarbeta för att skapa en gemensam trädgård och planera vad de ska odla.
• Ställ frågor som väcker nyfikenhet, som exempel: “Vilka färger vill ni ha i er trädgård?”

Aktivitet vid stationer (10 min)

• Låt barnen rotera mellan stationerna, där de arbetar på sina trädgårdsritningar och skapar en gemensam trädgård på papper.
• Cirkulera runt för att ge feedback, observera och ställ frågor som leder till djupare diskussioner.
• Fokusera på att stödja kreativitet och samarbete mellan barnen.

Avslutning och reflektion (5 min)

• Sammanfatta lektionen och låt varje grupp dela med sig av sina trädgårdsplaner.
• Diskutera vikten av att tänka på både estetik och funktionalitet i trädgården och hur de kan använda sina planer i praktiken.

Aktivitet

Barnen deltar i olika stationer där de skapar sin drömträdgård genom att rita, planera och diskutera växtval. Detta ger dem praktiska verktyg för att visualisera och planera sin egen trädgård.
Beräknad tidsåtgång: 25 minuter

Exit-ticket

• Vad var det mest spännande med att planera din trädgård?
Svar: Barnen ska kunna uttrycka vad de gillade mest.
• Vilka växter var du mest intresserad av att ha i din trädgård?
Svar: Barnen ska kunna nämna specifika växter.
• Hur planerar du att ta hand om din trädgård?
Svar: Barnen ska reflektera över skötselåtgärder.
• Vilken del av trädgården skulle du vilja visa för andra och varför?
Svar: Barnen ska kunna beskriva sina favoritdelar i sin design.
• Vad skulle du vilja göra mer av för att skapa en trädgård?
Svar: Barnen ska kunna ge förslag på aktiviteter för framtiden.

Hemläxa

Barnen kan uppmuntras att observera trädgårdar eller växter de ser på sin väg hem. De kan skissa en verklig trädgård de gillar och notera vilka växter som finns där.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan barnen få i uppdrag att skapa en detaljerad plan för sin trädgård som inkluderar en förteckning över växter, en skiss och en beskrivning av hur de planerar att ta hand om dem. De kan även inkludera en sammanfattning av vad de lärt sig.

Förslag för nästa lektion

Förslag på nästa lektion: Temalektion med fokus på att samla skördar och matlagning.
I nästa lektion kan barnens aktiviteter inriktas på att förstå innebörden av att skörda grönsaker och hur de kan använda dessa i matlagning. Genom lekar och praktiska aktiviteter, som “Skördens dag”, kommer barnen att få erfarenhet av att plocka, förbereda och laga olika rätter med grönsaker de har odlat eller lärt sig om. Lektionen kommer att främja en förståelse för matens ursprung och värdet av färska råvaror.

Förberedelser

• Samla material och exempel på grönsaker och deras användning i matlagning.
• Förbereda utrymmet för aktiviteter kring skörd och matlagning.
• Förbereda recept och förklaringar kring vad man kan göra med skördade grönsaker.


Modern Tillbaka-knapp
×