Lektionsplanering
Årskurs: Förskola
Ämne: Utomhuslek
Tema: Ekosystem och Samspel i Naturen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Lektionens centrala innehåll handlar om att lära sig om ekosystem och det ekologiska samspelet mellan djur, växter och deras miljö. Genom lekar och aktiviteter får barnen möjlighet att förstå hur olika livsformer är beroende av varandra och hur mänskliga aktiviteter kan påverka denna balans.
Kunskapskrav:
Barnen ska delta i aktiviteter som syftar till att förstå ekosystemens struktur och funktioner. De ska kunna beskriva på vilket sätt djur och växter interagerar inom ett ekosystem och uttrycka sina tankar kring hur vi kan vårda och bevara dessa samspel.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till ekosystem (10 min)
• Presentera dagens tema om ekosystem och samspelet i naturen.
• Diskutera med barnen vad de vet om djur och växter och hur de tror att de arbetar tillsammans i naturen.
• Fråga barnen om de har sett exempel på hur djur och växter är beroende av varandra.
Demonstration av aktiviteter (15 min)
• Sätt upp olika stationer som representerar olika ekosystem, till exempel skog, sjö, och äng, där barnen får utforska relationer mellan djur och växter:
◦ Eko-kedjan: Barnen får en uppgift där de representerar olika djur eller växter och måste samarbeta för att bilda en kedja av liv.
◦ Tärningsspel: Barnen kastar tärningar för att föreställa sig olika situationer i ett ekosystem, som t.ex. om det regnar eller om det kommer en räv.
• Gå igenom reglerna för varje station och förklara hur aktiviteterna kopplar till ekosystemets funktioner.
Gruppdiskussion och planering (10 min)
• Dela in barnen i små grupper och låt dem diskutera vilka djur och växter de vill fokusera på under aktiviteterna.
• Uppmana grupperna att tänka på hur dessa varelser interagerar och hur de kan visa samspel genom lekarna.
• Ställ frågor som uppmuntrar kritiskt tänkande kring deras val av djur och växter.
Aktivitet vid stationer (10 min)
• Låt barnen rotera mellan stationerna och utföra de aktiviteter som de har planerat.
• Cirkulera runt och observera, ställ frågor och uppmuntra barnen att reflektera över sina insikter.
• Stöd barnens diskussioner om hur allt i ett ekosystem är sammanlänkat.
Avslutning och reflektion (5 min)
• Sammanfatta lektionen och låt varje grupp dela vad de har lärt sig om samspel mellan olika livsformer.
• Diskutera vikten av att bevara ekosystem och hur vi kan bidra till att skydda dem.
Aktivitet
Barnen deltar i stationer där de utforskar samspelet i ekosystem genom att leka och samarbeta. Med praktiska övningar får barnen en djupare förståelse för hur livsformer interagerar med varandra och sin miljö.
Beräknad tidsåtgång: 25 minuter
Exit-ticket
• Vilket djur eller växt lärde du dig mest om idag? Svar: Barnen ska kunna namnge ett specifikt djur eller växt.
• Hur kände du att olika djur och växter samarbetade i ekosystemet? Svar: Barnen ska kunna ge exempel på interaktioner.
• Varför är det viktigt att skydda ekosystem? Svar: Barnen ska kunna reflektera över betydelsen av bevarande.
• Vilken aktivitet var din favorit och varför? Svar: Barnen ska uttrycka sina tankar om aktiviteterna.
• Vad vill du lära dig mer om angående miljön? Svar: Barnen ska ge förslag på framtida ämnen.
Hemläxa
Barnen kan uppmuntras att observera ett ekosystem i sin närmiljö och skriva ner vad de ser och hur djur och växter kan interagera med varandra.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan barnen få i uppdrag att skapa en “ekosystem-tavla” där de ritar och redogör för olika djur och växter samt hur de samverkar. De ska också kunna förklara sina val och sambanden i sina bilder.
Förslag för nästa lektion
Förslag på nästa lektion: Temalektion med fokus på väder och dess påverkan på ekosystem. I nästa lektion kan barnens aktiviteter vara inriktade på hur olika väderförhållanden påverkar ekosystem och djurs liv. Genom lekar och aktiviteter, som “Väderförespråkare” och “Ekosystem i förändring”, kommer barnen att lära sig om hur väder och klimatskillnader spelar en avgörande roll för livsmiljöer och djurens beteenden.
Förberedelser
• Samla in informationsmaterial och visuella hjälpmedel om väderfenomen och deras påverkan på ekosystem.
• Förbereda aktivitetsstationer med material för att illustrera olika väderrelaterade aktiviteter.
• Organisera utrymmet så att barnen kan interagera och experimentera med vädereffekter på ekosystem.