Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Bild
Tema: Presentation och utvärdering av konstverk
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll: Undervisningen ska behandla presentation av egna och andras verk, samt analyser och diskussioner kring konstverk och bildens olika funktioner och betydelser. Eleverna ska också ges möjlighet att öva på värderingsmetoder och utveckla en förståelse för olika bildgenrer och deras sammanhang.
Kunskapskrav
Eleven redogör utförligt för sina intentioner med sitt bild- eller formskapande samt diskuterar utförligt i vilken utsträckning hen lyckas kommunicera det tänkta budskapet. Dessutom kategoriserar eleven med säkerhet och diskuterar egna och andras presentationer med nyanserade omdömen.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till presentationsteknik (10 min)
- Förklara vad som gör en presentation effektiv och engagerande.
- Diskutera betydelsen av kroppsspråk, talteknik och visualisering av idéer.
- Visa exempel på bra och mindre bra presentationer samt diskutera vad som skiljer dem åt.
Detaljerad genomgång av elevernas arbeten (20 min)
- Låt varje elev presentera sitt konstverk kort för klassen, med fokus på deras intentioner och tankar bakom verket.
- Ge utrymme för eleverna att ställa frågor till varandra efter presentationerna.
- Läraren går runt och ger feedback och ställer reflektiva frågor relaterade till varje presentation.
Reflektionsövningar (15 min)
- Samla eleverna för en gruppdiskussion där de utvärderar och ger konstruktiv kritik på varandras presentationer.
- Diskutera vad som kan förbättras och vilka styrkor som synliggjordes i arbetet.
- Använd begrepp och teorier som eleverna lärt sig under lektionen.
Sammanfattande diskussion (5 min)
- Sammanfatta lektionen genom att lyfta fram nyckelpunkter kring det som diskuterats.
- Ange vikten av att kunna verbalisera sina konstnärliga intentioner och värdera både egna och andras verk.
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att göra en individuell presentation av sitt arbete för en social mediekanal eller i form av en PDF-presentation. Presentationerna ska inkludera bilder, beskrivande text och reflektioner kring processen och resultatet. De behöver också överväga publikens eventuell utvärdering.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
- Vilka tre element gjorde din presentation effektiv? Svar: Tydligt budskap, engagemang och visuella stöd.
- Hur reagerade du på att ge och ta emot feedback? Svar: Det var lärorikt och gav nya perspektiv.
- Vilken del av din presentation uppskattade du mest? Svar: Jag gillade att dela min konstprocess.
- Hur kan du använda feedback för att förbättra ditt arbete? Svar: Genom att överväga nya perspektiv och förslag.
- Vad tycker du var den största lärdomen från dagens lektion? Svar: Vikten av att reflektera över både sitt och andras arbete.
Hemläxa
Skriva en kort utvärdering (ca 300 ord) av sin egen presentation, där de reflekterar över vad som fungerade bra och vad som kan förbättras till nästa gång.
Fördjupningsuppgift
Eleven ska analysera ett känt konstverk och diskutera hur konstnären lyckas kommunicera sina intentioner. Analysen ska sammanföras till en presentation som inkluderar visuella stöd och en skriftlig del, med tydliga referenser till relevanta teorier om bildkommunikation.
Förslag för nästa lektion
Tema: Konstnärliga stilar och strömningar. Den kommande lektionen kommer att fokusera på olika konstnärliga stilar och strömningar genom tiden. Vi kommer att titta på hur dessa har påverkat och formar dagens konst. Det är relevant eftersom förståelsen för historia och kontext berikar elevernas egna skapande processer och kan vägleda deras konstnärliga val.
Förberedelser
- Se till att alla konstverk är tillgängliga för presentation.
- Förbereda utrymmet så att eleverna kan visa sina verk effektivt.
- Skapa en inspirerande och stödjande atmosfär för diskussion och feedback.