Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Historia. Frihetstiden och den gustavianska tiden. [Åk. 4 – 6]

Lektionsplanering: Frihetstiden och den gustavianska tiden i Historia

Årskurs: 6
Ämne: Historia
Tema: Frihetstiden och den gustavianska tiden

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Sveriges och Europas historia under 1600- och 1700-talet utifrån politiska, ekonomiska och sociala förhållanden samt idéer och religiösa uppfattningar Eleven kan undersöka och föra enkla resonemang om historiska händelser och gestalter på ett i huvudsak fungerande sätt Eleven kan undersöka och föra utvecklade resonemang om historiska händelser och gestalter på ett relativt väl fungerande sätt

[Lgr22, Historia, Åk 4-6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till Frihetstiden (10 min)

  • Presentera tidsperioden Frihetstiden med fakta och bakgrund.
  • Förklara varför Frihetstiden kallas så.
  • Diskutera om eleverna kan jämföra med andra historiska perioder de hört talas om.
  • Visa bilder eller kartor från Sverige under 1700-talet.
  • Fråga eleverna vad de vet om Sveriges kungar under denna tid.
  • Ge korta exempel på viktiga händelser.

2. Politik och maktfördelning under Frihetstiden (10 min)

  • Berätta om riksdagens roll och hur makten flyttades från kung till riksdag.
  • Diskutera hur detta påverkar demokratin idag.
  • Använd enkla begrepp som kung, riksdag, makt.
  • Jämför med hur Sverige styrs idag.
  • Visa exempel på hur beslut fattades.

3. Den gustavianska tiden och Gustav III:s reformer (10 min)

  • Presentera Gustav III och hans tid vid makten.
  • Berätta om viktiga reformer som Gustav III genomförde.
  • Förklara skillnaden mellan Frihetstiden och den gustavianska tiden.
  • Visa bilder på Gustav III eller Gustav III:s teater.
  • Diskutera varför Gustav III var en viktig person i svensk historia.

4. Ekonomi och kultur under dessa tider (10 min)

  • Beskriv utvecklingen av ekonomin, till exempel starkare handel.
  • Berätta om konst, teater och musik på 1700-talet.
  • Förklara hur upplysningstidens idéer påverkade samhället.
  • Ge exempel på kända konstnärer eller verk.
  • Diskutera med eleverna om kultur är viktigt för ett land.

5. Sammanfattning och reflektionsfrågor (10 min)

  • Sammanfatta det som tagits upp under lektionen.
  • Ställ frågor för att se vad eleverna har lärt sig.
  • Låt eleverna diskutera i par eller små grupper.
  • Ge tid för att skriva eller rita om vad de lärt sig.
  • Ge feedback och besvara frågor.

Ämnesinnehåll

  • Frihetstiden: Perioden mellan 1718-1772 då riksdagen hade större makt än kungen. Vanliga missförstånd är att kungen hade all makt under hela 1700-talet.
  • Politik och riksdag: Hur maktfördelningen förändrades, nya institutioner som skapades, och hur demokratiska idéer började ta form.
  • Gustav III och den gustavianska tiden: En period från 1772 till 1792 med återinförd kungamakt men också reformer som påverkade Sverige.
  • Kultur och upplysning: Upplysningstidens idéer medförde förändringar inom konst, teater, och vetenskap.
  • Ekonomiska förhållanden: Sveriges handel och ekonomi utvecklades, vilket påverkade samhället.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Frihetstiden Period i Sveriges historia då riksdagen hade mest makt och kungen mindre. “Frihet” från fornsvenska “frijheit” betyder självständighet eller självstyre.
Riksdag Sveriges parlament och beslutande församling. Från fornsvenska “riks” (rike) + “dag” (dag) som betyder sammankomst eller möte.
Gustavianska tiden Tidsperiod under Gustav III och hans efterträdare. Namngiven efter Gustav III, med namn av latinskt gemenskapsnamn Gustavus och grekisk suffix.
Upplysningen Intellektuell rörelse under 1700-talet med fokus på förnuft och vetenskap. Från verbet “upplysa” som betyder att göra klar eller tydlig.
Reform Förändring i lagar eller styrning av samhället. Från latinets “reformare” som betyder återställa eller förbättra.

Diskussionsfrågor

  1. Hur hade Sverige varit annorlunda om kungamakten aldrig minskade under Frihetstiden? Diskutera fördelar och nackdelar med att makten flyttas från en person till flera i en riksdag.
  2. Gustav III genomförde flera reformer men blev också mördad. Vad tror du det säger om politik och förändring i samhället? Är det farligt att ändra på maktbalansen?
  3. Upplysningstidens idéer handlar mycket om förnuft och vetenskap. Kan du tänka dig en tid utan dessa idéer? Hur skulle det påverka kulturen och samhället?
  4. Vad är viktigare, kultur eller ekonomi, för ett lands utveckling? Fundera på hur dessa två delar hänger ihop under frihetstiden och den gustavianska tiden.

Aktivitet

Låt eleverna arbeta i grupper där varje grupp får ta ansvar för att presentera ett område från tiden, till exempel politik, kultur, eller ekonomi. De kan skapa en affisch eller en kort presentation med fakta och bilder. Varje grupp visar sedan sin affisch och berättar vad de har lärt sig. Aktiviteten avslutas med att alla tillsammans diskuterar likheter och skillnader mellan de olika områdena och hur de tillsammans formar vår bild av tiden.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad kallas tiden då riksdagen hade mest makt? Frihetstiden.
Vem var Gustav III? Sveriges kung under den gustavianska tiden, som genomförde flera reformer.
Vad betyder ordet “reform”? En förändring i lagar eller samhällets styrning.
När var den gustavianska tiden? Circa 1772 till 1792.
Vad gjorde Frihetstiden speciell politiskt? Makt flyttades från kungen till riksdagen.
Vilken roll hade kulturen under 1700-talet? Betydelsefull för att sprida upplysningens idéer, samt utveckling av konst och teater.
Vad är en riksdag? Sveriges beslutande församling.
Hur förändrades makten under Frihetstiden? Kungens makt minskade och riksdagens makt ökade.
Vad innebär upplysningen? En rörelse med fokus på förnuft, vetenskap och mänskliga rättigheter.
Varför var Gustav III viktig? För att han stärkte kungamakten samtidigt som han genomförde reformer som påverkade Sveriges utveckling.

Citat

”Frihetstiden var när demokratins frön började gro i Sverige, och det är där vår moderna demokrati har sin grund.” — Historiker Anna-Lena Nilsson, 2015. Detta citat visar hur historiker ser Frihetstiden som en viktig period för utvecklingen av demokratiska idéer.

”Gustav III var en komplex figur – en kung som ville styra starkt men också värna om kultur och reform.” — Författare Erik Lindström, 2018. Citatet kopplar Gustav III till både makt och kultur, viktiga teman för lektionen.


Modern Tillbaka-knapp
×