Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Svenska 2
Tema:
Argumenterande och utredande skrivande
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Muntlig framställning av utredande och argumenterande slag i och inför grupp. Användning av såväl digitala som andra presentationstekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar. Skriftlig framställning av utredande och argumenterande texter. Normer och stildrag som hör till dessa texttyper. Användning av digitala verktyg för textbearbetning samt för respons på och samarbete när det gäller texter. Läsning av och samtal om skönlitteratur författad av såväl kvinnor som män från olika kulturer och tider som ger underlag för att utveckla språket. |
Eleven kan återge och redogöra för ett urval texter, forma sitt språk och anpassa presentationer till syfte och mottagare. Kan skriva väl underbyggda utredande och argumenterande texter som kan jämföras med andras. |
[Gy 11, Svenska 2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till argumenterande texter (15 min)
- Definiera vad en argumenterande text är.
- Diskutera syftet med argumenterande texter, och hur de skiljer sig från andra texttyper.
- Ge exempel på olika argumentationsstrategier.
- Visa exempel på kända argumenterande texter.
2. Skriva en argumenterande text (20 min)
- Genomgå strukturen på en argumenterande text.
- Diskutera vikten av tes, argument och motargument.
- Ge eleverna ett ämne att arbeta med i sin text.
- Ge exempel på hur man effektivt kan avsluta sin text.
3. Grupperar feedback (10 min)
- Eleverna byter texter med en klasskamrat.
- Ge strukturerad feedback på argument och språk.
- Diskutera feedbacken i par.
- Jämför med lärarens synpunkter på feedback.
4. Avslutning och reflektion (5 min)
- Snabb sammanfattning av vad vi lärt oss.
- Diskutera hur eleverna kan använda dessa färdigheter framöver.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Kriterier för en argumenterande text: Lär eleverna att en argumenterande text har en låtande struktur och att det är viktigt att ha en tydlig tes som stöds av argument. Diskutera skillnader mellan argumenterande och utredande texter.
- Språkliga normer: Gå igenom vikten av språkriktighet och stilistiska val i förhållande till skriven text, samt hur dessa kan variera beroende på syfte och målgrupp.
- Digitala verktyg: Lär dem använda digitala verktyg för textbearbetning och feedback, undersök olika plattformar för att arbeta med texter.
- Argumentationsteknik: Introducera olika tekniker för effektiv argumentation, som till exempel ethos, pathos och logos, och visa hur dessa kan användas i både tal och skrift.
- Reflektionsförmåga: Eleverna ska tränas i att reflektera över sina egna och andras argument, vilket kan hjälpa dem att kritiskt granska och förbättra sina egna texter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Argument | En åsikt eller uppfattning som stöds av bevis eller skäl. | Från latin “argumentum”, som betyder “bevis”. |
Tes | En huvudpunkt i en argumenterande text som en författare vill bevisa är sann. | Från grekiska “thesis”, som betyder “ställande” eller “sättande”. |
Befogad | En åsikt som är baserad på rimliga skäl eller bevis. | Från fornnordiska “befógr”, som betyder “bevisa”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka argument kan man använda för att övertyga någon om en kontroversiell åsikt och hur kan man bemöta motargument?
- B. Hur påverkar känslor (pathos) intrycket av en argumenterande text? Kan det vara mer effektivt än en rationell argumentation?
- C. Diskutera vikten av att förstå en motparts åsikter när man skriver en argumenterande text. Hur kan detta påverka din egen argumentation?
Aktivitet
Eleverna ska i grupper om fyra välja ett aktuellt ämne som de brinner för och skriva en argumenterande text. De ska utforma sina argument, inkludera motargument och sedan presentera sina argument inför klassen. Efter varje presentation ska klassen ge feedback och diskutera styrkor och svagheter i de olika argumenten.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är syftet med en argumenterande text? | Att övertyga läsaren om en viss åsikt eller ståndpunkt. |
Vilka delar består en argumenterande text av? | Inledning med tes, argument, motargument, och avslutning. |
Ge exempel på en argumentationsteknik. | Logos: Att använda logiska argument och bevis. |
Varför är feedback viktig? | Den hjälper författaren att förbättra sin text och argumentationsteknik. |
Hur kan digitala verktyg stödja skrivprocessen? | Genom att underlätta textbearbetning och samarbete. |
Vad menas med språklig variation? | Skillnader i språkbruk beroende på situation, region och sociala faktorer. |
Hur kan man bemöta motargument? | Genom att erkänna dem och sedan presentera bevis eller argument emot. |
Varför är det viktigt att läsa andras texter? | För att få inspiration och lära sig av andra författares sätt att argumentera. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en egen argumenterande text baserat på ett aktuellt samhällsfenomen som de brinner för. Texten ska vara mellan 2-3 A4-sidor lång och inkludera minst tre trovärdiga källor. De ska också förbereda sig på att presentera sina texter muntligt i klassen.
Citat
”Argumenten håller alltid om de är starka nog” – H.G. Wells, 1930. Detta citat betonar vikten av att ett argument måste vara välgrundat och övertygande för att ha effekt, vilket är centralt i undervisningen av argumenterande textskrivande.