“`html
Veckoplanering
Årskurs: 9
Ämne: Hem- och konsumentkunskap (HKK)
Tema: Konsumtion och hållbarhet
Denna planering fokuserar på att ge eleverna en förståelse för konsumtionsmönster, hållbarhet och matlagning. Genom varierande aktiviteter ska eleverna utveckla sin kunskap om hur olika val påverkar både individen och samhället i stort.
1. Introduktion till konsumtion och hållbarhet
Undervisningen under dessa veckor syftar till att introducera eleverna till begreppet konsumtion och dess påverkan på samhället och miljön. Vi kommer att diskutera hållbara val och hur konsumenter kan påverka produktion och miljö.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Hur konsumtion påverkar individ och samhälle | Eleven kan göra enkla reflexioner över hur konsumtion och val påverkar individ och samhälle. |
(Kursplan för HKK, åk 7-9)
v. 33 – Introduktion till HKK och konsumtion (14/8-20/8)
- Lektion 1 – Introduktion till ämnet HKK samt diskussion om begreppet konsumtion.
v. 34 – Hållbar konsumtion och miljöpåverkan (21/8-27/8)
- Lektion 2 – Genomgång av hållbar konsumtion och dess betydelse för miljön.
v. 35 – Etiska dilemman i konsumtion (28/8-3/9)
- Lektion 3 – Diskussion kring etiska dilemman som uppstår i konsumtion.
v. 36 – Sammanfattning och reflektion (4/9-10/9)
- Lektion 4 – Sammanfattning och reflektion kring de etiska aspekterna av konsumtion.
2. Matlagningstekniker och hälsosam kost
Undervisningen syftar till att ge eleverna kunskap om olika matlagningstekniker och hur man kan skapa en hälsosam kost. Eleverna ska lära sig om sammansättning och värdet av olika livsmedel.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Grundläggande matlagningstekniker | Eleven kan hantera och laga enklare rätter med viss kvalitet. |
(Kursplan för HKK, åk 7-9)
v. 37 – Matlagningstekniker (11/9-17/9)
- Lektion 5 – Introduktion till olika matlagningstekniker.
v. 38 – Förhållandet mellan kost och hälsa (18/9-24/9)
- Lektion 6 – Diskutera hur kosten påverkar hälsa.
v. 39 – Smak och näringslära (25/9-1/10)
- Lektion 7 – Genomgång av smaklära och grundläggande näringslära.
v. 40 – Genomförande av en matlagning (2/10-8/10)
- Lektion 8 – Praktisk lektion där eleverna tillagar en rätt.
3. Ekonomiska aspekter av mat och konsumtion
Denna del syftar till att ge förståelse för ekonomi kopplad till mat och konsumtion. Eleverna ska lära sig om privatekonomi och hur man budgeterar.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Budgetering och ekonomisk planering | Eleven kan göra enkla budgetar och planera för sina inköp. |
(Kursplan för HKK, åk 7-9)
v. 41 – Introduktion till privatekonomi (9/10-15/10)
- Lektion 9 – Genomgång av privatekonomi och budgetering.
v. 42 – Skapa en budget för mat (16/10-22/10)
- Lektion 10 – Eleverna skapar en budget för mat.
v. 43 – Kostnadseffektiva val (23/10-29/10)
- Lektion 11 – Diskutera kostnadseffektiva alternativ i matval.
v. 44 – Sammanfattning och reflektion (30/10-5/11)
- Lektion 12 – Reflektion över privatekonomi och mat.
4. Avslutande projekt om hållbar konsumtion
Administrera ett projekt där eleverna ska tillämpa kunskaperna från kursen genom att skapa en presentation eller rapport om hållbar konsumtion.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Presentation och kommunikation | Eleven kan redogöra för sina kunskaper i en presentation. |
(Kursplan för HKK, åk 7-9)
v. 45 – Planering av projektet (6/11-12/11)
- Lektion 13 – Eleverna planerar sina projekt.
v. 46 – Arbete på projektet (13/11-19/11)
- Lektion 14 – Tidsåtagande för projektarbete.
v. 47 – Förberedelse av presentationer (20/11-26/11)
- Lektion 15 – Eleverna förbereder sina presentationer.
v. 48 – Genomförande av presentationer (27/11-3/12)
- Lektion 16 – Eleverna presenterar sina projekt.
Lov och ledigheter
v. 52 – Jullov (18/12-31/12)
- Inga lektioner under lovet.
“`