Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 7. Geografi – Gradnät och klimat

Prov

Årskurs: 7
Ämne: Geografi
Tema: Gradnät, klimat

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för gradnätets betydelse samt hur olika klimat påverkas av geografiska faktorer. Provets innehåll syftar till att ge insikt i vikten av gradnätet för att forstå klimat och väderförhållanden världen över.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Undervisningen i ämnet geografi ska kunna bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om och intresse för jordens klimat och väder och hur dessa påverkas av platsens läge.”

Kunskapskrav

– Eleven kan med viss säkerhet redogöra för grundläggande begrepp och samband inom geografi.
– Eleven kan beskriva hur klimatet påverkas av olika geografiska förhållanden.
– Eleven kan använda geografiska begrepp och metoder för att redogöra för klimat och väder.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kallas de linjer som går från pol till pol, som används för att mäta longitud?
a) Latitud
b) Longitud
c) Ekvatorn
d) Meridians

2. Vilket klimat har högst medeltemperatur under sommaren?
a) Polarklimat
b) Tropiskt klimat
c) Tempererat klimat
d) Arktiskt klimat

3. Vilken av följande faktorer påverkar klimatet mest?
a) Breddgrad
b) Längdgrad
c) Havets djup
d) Bergens höjd

4. Vid vilken latitud ligger ekvatorn?
a) 30°
b) 60°
c)
d) 90°

5. Vilket av följande alternativ beskriver det tempererade klimatet?
a) Fyra tydliga årstider
b) Mycket regn året runt
c) Bestående höga temperaturer
d) Ingen snö

6. Vad kallas en karta som visar klimatdata?
a) Politisk karta
b) Klimatkarta
c) Topografisk karta
d) Fysisk karta

7. Vad är en faktor som kan påverka nedbörd i ett område?
a) Topografi
b) Latitud
c) Höjd över havet
d) Alla ovanstående

8. Vilket klimat har de kallaste vintrarna?
a) Kontinentalt klimat
b) Arktiskt klimat
c) Tropiskt klimat
d) Medelhavsklimat

9. När är nederbörd högst i ett monsun klimat?
a) Vintern
b) Hösten
c) Sommaren
d) Våren

10. Vad beskriver ett mikroklimat?
a) Ett globalt klimat
b) Ett lokalt klimat
c) Ett klimat utan nederbörd
d) Ett klimat med evig snö

11. Vad används för att mäta temperatur?
a) Barometer
b) Termometer
c) Hygrometer
d) Vindmätare

12. Vilken typ av klimat har en tydlig torr och regnig period?
a) Medelhavsklimat
b) Tropiskt savannklimat
c) Arktiskt klimat
d) Tempererat klimat

13. Vad kallas den latitud där solen står rakt ovanför vid solstand?
a) Ekvatorn
b) Vändkretsarna
c) Polarcirkeln
d) Meridianerna

14. Vilket av följande är inte en typ av klimat?
a) Bergsklimat
b) Medelhavsklimat
c) Tropiskt klimat
d) Polarklimat

15. Vilken effekt har havsströmmar på klimatet?
a) De påverkar endast temperaturen
b) De påverkar både temperatur och nederbörd
c) Inga effekter
d) De påverkar endast växtlighet

Resonerande frågor

1. Diskutera hur breddgrad påverkar klimatet.
(Syftet är att låta eleverna resonera kring och förklara samband mellan breddgrad och klimatförhållanden.)

2. Beskriv hur topografi kan påverka nederbörd i ett område.
(Denna fråga ger elever möjlighet att analysera och förklara hur fysiska förhållanden påverkar klimatet.)

3. Förklara skillnaden mellan väder och klimat.
(Genom att göra denna distinktion kan eleverna visa djupare förståelse för meteorologiska begrepp.)

4. Analysera hur människans aktiviteter kan påverka lokala klimat.
(Eleverna ges möjlighet att reflektera över och diskutera sambandet mellan mänskliga aktiviteter och klimatförändringar.)

5. Resonera kring hur olika klimat kan påverka människors livsstil.
(Denna fråga uppmuntrar elever att finna praktiska exempel och göra kopplingar till livsvillkor.)

6. Diskutera vilken inverkan havsströmmar har på det globala klimatet.
(Detta ger eleverna chans att se samband mellan havsströmmar och globala vädermönster.)

7. Tänk på ett specifikt område med ett unikt klimat; hur skulle detta klimat kunna påverka arter som lever där?
(Genom att överväga specifika exempel kan eleverna uppvisa djupare ekologisk och klimatologisk förståelse.)

8. Reflektera över hur klimatförändringar kan påverka graderna på jorden och dess liv.
(Eleverna ges möjlighet att visa insikter i aktuella globala frågor och dess konsekvenser för liv på jorden.)

Bedömning

Provets bedömning baseras på poängsystemet:

Faktafrågor: 1 poäng per fråga (totalt 15 poäng).
Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (totalt 24 poäng).

Poängkrav:
E: Minst 8 poäng totalt.
C: Minst 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
A: Minst 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp