Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 7. Geografi – Klimat och väder

Prov i Geografi – Klimat och Väder

Årskurs: 7
Ämne: Geografi
Tema: Klimat och väder

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om grundläggande begrepp och fenomen som rör klimat och väder, inklusive skillnader mellan dessa två, samt deras påverkan på miljön och samhället.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Med väder avses de kortvariga meteorologiska förhållandena vid en viss tidpunkt och plats. Med klimat avses de genomsnittliga väderförhållandena under en längre tid.”

Kunskapskrav

Eleven skall kunna:

  • redogöra för de viktigaste väder- och klimatfaktorerna och deras betydelse för människan (För E-nivå),
  • ge exempel på hur klimat och väder kan påverka livsvillkoren i olika delar av världen (För E-nivå),
  • diskutera effekter av klimatförändringar i ett lokalt och globalt perspektiv (För E-nivå).

Prov

Faktafrågor

  1. Vad beskriver väder?
    A) Långsiktiga förändringar
    B) Kortvariga meteorologiska förhållanden
    C) Förändringar i jordens rotation
    D) Månen och stjärnorna
  2. Vad är klimat?
    A) En specifik temperatur
    B) Genomsnittliga väderförhållanden under en längre tid
    C) Väderleksrapport för en vecka
    D) En natursyn
  3. Vilket av följande är en väderdatatype?
    A) Regn
    B) Klimatzon
    C) Jordbävning
    D) Vulkanutbrott
  4. Vilka faktorer påverkar klimatet?
    A) Berglandskap
    B) Havströmmar
    C) Vegetation
    D) Alla ovanstående
  5. Vad kallas den process genom vilken vatten avdunstar?
    A) Evaporation
    B) Transpiration
    C) Kondensation
    D) Precipitation
  6. Vilken enhet används för att mäta temperatur?
    A) Liters
    B) Kilogram
    C) Celsius
    D) Meter
  7. Vad är skillnaden mellan väder och klimat?
    A) Väder är kortvarigt, medan klimat är långsiktigt
    B) Väder handlar om mer än temperatur
    C) Klimat påverkas bara av människan
    D) Ingen skillnad finns
  8. Vilket fenomen är förknippat med högtryck?
    A) Regn
    B) Blåst
    C) Klart väder
    D) Åska
  9. Vad beror klimatförändringar oftast på?
    A) Mänskliga aktiviteter
    B) Naturliga cykler
    C) Solens aktivitet
    D) Månfaser
  10. Vad kallas den mätning av nederbörd som görs med en specifik apparat?
    A) Barometer
    B) Termometer
    C) Pluviometer
    D) Anemometer
  11. Vilken typ av klimat finns det i tropikerna?
    A) Kallt
    B) Tempererat
    C) Varmt och fuktigt
    D) Torrt
  12. Vad är ett klimatschema?
    A) En karta över väderleksförhållanden
    B) En sammanställning av klimatdata för en plats
    C) En prognos för en veckas väder
    D) Inga av ovanstående
  13. Vilken av följande faktorer påverkar nederbörd?
    A) Jordens rotation
    B) Luftfuktighet
    C) Avstånd från havet
    D) Allt ovanstående
  14. Vad kallas den gräns där luftmassor möts?
    A) Front
    B) Cyclon
    C) Anticyklon
    D) Frontlinje
  15. Vad beskriver begreppet “klimatförändringar”?
    A) Förändringar som inte är varaktiga
    B) Endast mänskliga orsaker
    C) Långsiktiga förändringar i klimatmönster
    D) Inga förändringar alls

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur klimat och väder påverkar jordbruket.
    (Syftet är att eleverna ska visa förmåga att koppla sin kunskap till verkliga situationer.)
  2. Resonera kring hur klimatförändringar kan påverka olika delar av världen olika.
    (Denna fråga ger elever möjlighet att applicera kunskap på ett globalt perspektiv.)
  3. Hur skulle ditt liv förändras om du bodde i ett område med ett mycket annorlunda klimat?
    (Syftar till att eleverna reflekterar över hur klimatet påverkar livsstilar.)
  4. Vilka åtgärder kan vi vidta för att minska effekterna av klimatförändringar?
    (Frågan uppmuntrar till kritiskt tänkande och problemlösning.)
  5. Vilka konsekvenser kan väderextremer ha på samhällen?
    (Detta ger eleverna möjlighet att diskutera och analysera effekterna av väder.)
  6. Hur kan öppna fält och skogar påverka det lokala klimatet?
    (Syftet är att bedöma elevens förståelse för ekosystem och deras sammanhang.)
  7. På vilket sätt kan lokala väderförhållanden påverka människor i deras vardag?
    (Denna fråga gör det möjligt för eleverna att relatera teori till praktisk tillämpning.)
  8. Tänk på ett specifikt område som drabbats av klimatförändringar. Hur påverkas invånarna?
    (Syftet är att få eleverna att konkretisera sina tankar kring klimatfrågor.)

Bedömning

Provet ges totalt 30 poäng:

  • Faktafrågor: 1 poäng per fråga, totalt 15 poäng.
  • Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng.

Krav för betyg:

  • E: Minst 8 poäng (minimum 3 poäng från resonerande frågor).
  • C: Minst 12 poäng (minimum 3 poäng från resonerande frågor).
  • A: Minst 18 poäng (minimum 5 poäng från resonerande frågor).

Modern Tillbaka-knapp