Lektionsplanering
Årskurs: SFI
Ämne: Svenska för invandrare (SFI)
Tema: Att presentera sina texter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i svenska för invandrare (SFI) ska ge eleverna möjlighet att utveckla sin förmåga att presentera sina egna texter och idéer muntligt. Detta inkluderar att öva på att använda tydligt språk, anpassa sitt budskap till publiken samt att hantera frågor och kommentarer på ett konstruktivt sätt.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna uttrycka sig muntligt med viss tydlighet och struktur. De ska också kunna engagera sin publik samt hantera frågor och feedback på ett respektfullt och konstruktivt sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till presentationsteknik (10 min)
• Presentera lektionens fokus på att presentera sina texter. Diskutera varför presentationer är viktiga och hur de kan påverka hur ens budskap uppfattas.
• Gå igenom grundläggande principer för effektiv kommunikation och presentation, såsom kroppsspråk, ögonkontakt och röststyrka.
Genomgång av strukturen för en presentation (15 min)
• Presentera en enkel struktur för presentationer: inledning, huvuddel och avslutning.
• Diskutera hur man kan fånga publikens intresse i inledningen, förtydliga sina huvudpoänger och avrunda med en stark avslutning.
• Ge exempel på hur man kan förbereda sig inför en presentation, inklusive att öva och förbereda sig för frågor från publiken.
Praktisk övning: Presentera i små grupper (15 min)
• Dela in klassen i små grupper och låt eleverna öva på att presentera sina egna texter från föregående lektion.
• Be dem att använda de presentationstekniker som diskuterats. Låt varje elev presentera i 2-3 minuter medan de övriga i gruppen lyssnar och ger feedback.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
• Samla klassen och diskutera erfarenheterna av att presentera inför en grupp. Be dem att dela med sig av vad som kändes bra och vad som var utmanande.
• Diskutera vikten av att öva och vad man kan göra för att förbättra sina presentationsfärdigheter.
Aktivitet
Som hemuppgift ska eleverna förbättra sin presentation baserat på feedback från sina gruppkamrater. De ska skriva en kort reflektion (150-200 ord) om vad de lärt sig och hur de planerar att förbättra sin presentation till nästa gång.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Varför är presentationer viktiga?
◦ De hjälper oss att dela våra idéer och texter med andra, och att kommunicera våra tankar tydligt.
• Vad är en effektiv strategi för att fånga publikens intresse i inledningen av en presentation?
◦ Att ställa en retorisk fråga eller berätta en kort anekdot relaterad till ämnet.
• Nämn två viktiga aspekter av presentationsteknik.
◦ Kroppsspråk och ögonkontakt.
• Hur kan du förbereda dig för att hantera frågor från publiken?
◦ Genom att tänka igenom potentiella frågor och öva på svaren innan presentationen.
• Vad är en stark avslutning?
◦ En som sammanfattar huvudpoängerna och ger publiken något att tänka på eller ett tydligt avslut.
Hemläxa
Förbättra din presentation baserat på feedback och skriv en reflektion (150-200 ord) om vad du lärt dig och hur du planerar att göra din presentation ännu bättre.
Fördjupningsuppgift
Skriv en enskild reflektion (200-300 ord) om din egen stil som presentatör, inklusive vad du tycker är dina styrkor och svagheter. Beskriv också hur du planerar att utveckla dina presentationsfärdigheter framöver.
Förslag för nästa lektion
Temat: Att använda multimedia i presentationer. Den kommande lektionen bör fokusera på hur man kan använda multimedia (som bilder, videor och presentationsprogram) för att förstärka sina presentationer. Detta är relevant eftersom multimedia kan hjälpa till att förtydliga budskap och engagera publiken. Lektionen ska täcka grundläggande tekniker för att skapa visuellt tilltalande och informativa presentationer.
Förberedelser
• Förbered exempel på bra och dåliga presentationer med multimedia för att diskutera i klassen.
• Skriv ut riktlinjer för hemuppgiften och exit-ticket.
• Samla material för att stödja diskussionen om multimedia i nästa lektion.