Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Matematik
Tema: Jämförelse av tal
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Under lektionen kommer eleverna att arbeta med jämförelse av olika tal och uttrycka dessa relationer genom att använda likhetstecken, större än, mindre än och olikhetstecken. Detta är centralt för att fördjupa förståelsen för talens ordning och storlek.
Kunskapskrav
Eleven kan jämföra och ordna tal, samt använda likhetstecken, större än, mindre än och olikhetstecken korrekt i sina matematiska resonemang.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till taljämförelse (5 min)
– Förklara vikten av att kunna jämföra tal och vad symbolerna (>, <, =) betyder.
– Visa exempel på hur man jämför tal, både med hela tal och decimaler, och diskutera skillnaderna mellan dem.
– Ställ frågor till klassen för att säkerställa att alla förstår symbolernas betydelse.
Genomgång av leken “Talstenen” (5 min)
– Presentera leken “Talstenen” där eleverna ska tävla i par.
– Förklara reglerna: En elev drar ett kort med ett tal, och den andra eleven måste snabbt bedöma vilket tal som är större, mindre eller om de är lika.
– En korrekt bedömning ger poäng. Den elev som gör flest korrekta jämförelser vinner.
Dela ut material och skapa par (5 min)
– Dela ut kort med olika tal (till exempel: 15, 22, 30, 18, 27).
– Låt eleverna bilda par och börja spela “Talstenen”.
Reflektion och avslutning (5 min)
– Samla eleverna för att diskutera vad de lärt sig under aktiviteten.
– Ställ frågor om vilka tal de tyckte var svåra att jämföra och varför.
– Sammanfatta lektionen och ge en kort översikt av viktiga punkter.
Aktivitet
Talstenen: Eleverna bildar par och turas om att dra kort med tal. När ett kort dras ska den andra eleven använda rätt symbol (>, <, =) för att jämföra talen. Om eleven ger ett korrekt svar får de poäng och turen går vidare. Efter att alla kort dragits sammanställs poängen och det par med flest poäng vinner.
Beräknad tidsåtgång: 10 minuter
Exit-ticket
– Vad betyder symbolen >?
– Svar: Större än.
– Hur skriver man att 45 är mindre än 60?
– Svar: 45 < 60.
– Om jag har talen 34 och 34, vilket tecken använder jag för att jämföra dem?
– Svar: = (lika med).
– Vad betyder symbolen <?
– Svar: Mindre än.
– Ge ett exempel på två tal som är olika.
– Svar: 12 och 15 (eller andra exempel).
Hemläxa
Eleverna får i uppgift att skriva en kort text (100-150 ord) där de förklarar hur man jämför tal och hur man använder symbolerna >, < och =. Eleverna ska ge exempel på olika jämförelser.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna ges i uppdrag att skapa ett matematikspel där de ska inkludera jämförelse av tal. Spelet ska innehålla regler, tal, och användning av likhetstecken, större än och mindre än, samt presenteras för klassen.
Förslag för nästa lektion
Addition och subtraktion av tal
I nästa lektion kan eleverna bygga vidare på sina kunskaper genom att träna på addition och subtraktion av olika tal, där de använder sig av sina kunskaper i jämförelse för att bedöma resultatens storlek.
Genom denna progression kommer eleverna att förstärka sin förståelse för talens relationer och hur de kan manipulera dessa i matematiska problem och uppgifter.