Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Kreativt skrivande och berättande
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska omfatta olika aspekter av kreativt skrivande, inklusive skapande av berättelser, användande av berättartekniker och stilistiska drag. Eleverna ska arbeta med utveckling av karaktärer, miljö och handling i sina texter, samt kritiskt reflektera över sina egna och andras skapelser.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna producera egna litterära texter som visar på förståelse av berättarteknik och stil. Eleven ska också kunna reflektera över och analysera litterära verk och tillämpa denna kunskap på sina egna skrivprojekt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till kreativt skrivande (10 min)
• Definiera vad kreativt skrivande innebär och ge exempel på olika former (noveller, poesi, dramatik).
• Diskutera vikten av att uttrycka känslor och tankar genom skrivande och hur detta bidrar till att skapa engagerande berättelser.
• Lyfta fram kända författare och deras stil för att inspirera kreativa idéer.
Berättarteknik (15 min)
• Gå igenom grundläggande berättartekniker såsom inledning, händelseförlopp och avslutning.
• Diskutera hur man bygger karaktärer och skapar djup i sina berättelser.
• Analysera exempel ur litteraturen som demonstrerar effektiva berättartekniker.
Övning: Skapa en karaktär (15 min)
• Låt eleverna arbeta enskilt för att skapa en karaktär med bakgrund, mål, och konflikter.
• Eleverna ska även skissa på hur karaktärens resa kan utvecklas inom en berättelse.
• Dela med sig av sina karaktärsidéer med en partner för att få respons och idéer.
Skrivtid (5 min)
• Ge eleverna tid att börja skriva en kort berättelse eller scen med fokus på den karaktär de just har skapat.
• Läraren går runt och ger individuell feedback och stöd under skrivandet.
Avslutning och hemuppgift (5 min)
• Sammanfatta lektionen och vikten av berättartekniker.
• Tilldela hemuppgift: Fortsätt skriva på din berättelse baserat på den karaktär du skapat, med fokus på att implementera de tekniker som diskuterats under lektionen. Texten ska vara minst 1000 ord.
Aktivitet
Eleverna ska börja skriva en egen berättelse baserat på den karaktär de har utvecklat. De ska sträva efter att använda de berättartekniker som presenterats i lektionen.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
• Vad kännetecknar en kreativ berättelse?
Svar: Det är en fiktiv text som engagerar läsaren och beskriver en berättelse med karaktärer och en handling.
• Nämn en teknik för att skapa intressanta karaktärer.
Svar: Att ge dem tydliga motivationer och konflikter.
• Vad är betydelsen av en stark inledning i en berättelse?
Svar: Den fångar läsarens intresse och etablerar tonen för berättelsen.
• Hur kan världens miljö påverka en berättelse?
Svar: Miljön kan ge kontext till karaktärernas handlingar och påverka berättelsens stämning.
• Varför är det viktigt att planera en berättelse?
Svar: För att skapa en sammanhängande och engagerande berättelse som har tydlig struktur och riktning.
Hemläxa
Fortsätt skriva på din berättelse med fokus på den skönlitterära teknik som diskuterades under lektionen. Den ska vara minst 1000 ord och vara klar till nästa lektion.
Fördjupningsuppgift
För elever som siktar mot A-betyg kan uppgiften vara att skriva en längre berättelse (minst 1500 ord) där de väver in en tematisk fråga och använder olika stilistiska drag. De ska inkludera en beskrivning av deras skrivprocess och de val de gjort i en kort reflektion (300-500 ord).
Förslag för nästa lektion
Temat för nästa lektion: “Revision och feedback av kreativa texter”
I nästa lektion kommer vi att fokusera på bearbetning och respons av de skönlitterära texter som eleverna har skrivit. Eleverna får möjlighet att ge och ta emot feedback för att förbättra sina verk innan inlämning. Detta ger dem värdefull erfarenhet av att reflektera över och revidera sina skapelser. Kunskapskravet för att bearbeta och revidera egna texter kommer att vara centralt.
Förberedelser
• Skapa feedbackmallar som eleverna kan använda under lektionen.
• Se till att eleverna har tillgång till digitala verktyg för textbearbetning.
• Förbered exempel på bearbetade och o-bearbetade texter för klassdiskussion.