Prov. Åk. 9. Geografi – Klimat

Prov

Årskurs: 9

Ämne: Geografi

Tema: Klimat

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om klimat, klimatförändringar och deras påverkan på människa, samhälle och natur. Provets frågor kommer att testa både faktakunskaper och förmågan att resonera kring klimatrelaterade frågor.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Vad klimat är och faktorer som påverkar klimatet. Människans påverkan på klimatet och konsekvenser av klimatförändringar för människa, samhälle och natur i olika delar av världen.

Betygskriterier

Eleven visar grundläggande kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer. Eleven för enkla resonemang om orsaker till geografiska mönster och processer samt om deras konsekvenser för människa, samhälle och natur.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad definierar klimat?
    1. De aktuella väderförhållandena
    2. Genomsnittliga väderförhållanden över en längre tid
    3. Förändringar i temperatur under ett år
    4. Instabiliteten i vädret över tid
  2. Vilken av följande faktorer påverkar klimatet mest?
    1. Geografi och mänskliga aktiviteter
    2. Enbart naturliga fenomen
    3. Solens strålningsnivå
    4. Endast mänskliga inventioner
  3. Vilken konsekvens kan uppstå från klimatförändringar?
    1. Ökning av biologisk mångfald
    2. Extrema väderförhållanden
    3. Stabilisering av havsnivåer
    4. Förbättring av jordförhållanden
  4. Vad är växthuseffekten?
    1. En åtgärd för att minska klimatförändringar
    2. En naturlig process som värmer jordens yta
    3. En typ av väderfenomen
    4. En metod för förnybar energi
  5. Vilken av följande aktiviteter bidrar mest till klimatförändringar?
    1. Förbränning av fossila bränslen
    2. Odling av grönsaker
    3. Återvinning av plast
    4. Skogsplantering
  6. Hur kan klimatförändringar påverka havsnivåerna?
    1. De kommer att minska havsnivåerna
    2. De kan leda till en ökning av havsnivåerna
    3. Havsnivåerna förblir oförändrade
    4. De kommer att öka dramatiskt på en gång
  7. Vilken av följande lösningar kan hjälpa till att motverka klimatförändringar?
    1. Minska användningen av förnybara energikällor
    2. Öka energieffektiviteten
    3. Öka användningen av plastprodukter
    4. Främja avskogning
  8. Vad kan individer göra för att bidra till att motverka klimatförändringar?
    1. Ändra sina vardagliga vanor
    2. Ignorera problemet
    3. Öka koldioxidutsläpp
    4. Åka mer bil
  9. Vilka är konsekvenserna av avskogning?
    1. Ökning av klimatåtgärder
    2. Försämrad biologisk mångfald
    3. Ökning av oxiderade skogar
    4. Stabil områdesekonomi
  10. Vad innebär hållbar utveckling?
    1. Enbart ekonomisk utveckling
    2. Utveckling som möter behov utan att kompromissa med kommande generationers möjligheter
    3. Överutnyttjande av resurser
    4. En typ av jordbruk
  11. Vad är en klimatpolitik?
    1. Strategier för att hantera klimatförändringar
    2. En ny typ av vetenskapsområde
    3. Allmänna åtgärder för väder
    4. En policy enbart för små städer
  12. Vilket av följande begrepp handlar om förnyelse av resurser?
    1. Föroreningar
    2. Förbrukning
    3. Förnybar energi
    4. Utsläpp
  13. Vilken metod kan användas för att mäta klimatförändringar?
    1. Genom frågor till allmänheten
    2. Genom användning av satellitdata
    3. Genom att gissa
    4. Genom konferenser
  14. Vad är konsekvenser av att inte agera mot klimatförändringar?
    1. Extrema väderförhållanden och social oro
    2. Ökad folkhälsa
    3. Lägre energipriser
    4. Starkare ekonomisk tillväxt

Resonerande frågor

  1. Hur ser du på sambandet mellan klimatändringar och social ojämlikhet?
    Denna fråga utmanar eleven att analysera sambanden mellan klimatförändringar och dess påverkan på olika samhällsgrupper.
  2. Vilka strategier kan vi använda för att engagera fler människor i klimatfrågor?
    Här uppmanas eleven att tänka kritiskt och föreslå innovativa lösningar för att öka medvetenheten om klimatfrågor.
  3. Hur tror du att klimatförändringar kommer att påverka framtida generationer?
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att projektera framtida scenarier baserat på nuvarande trender.
  4. Diskutera hur din livsstil kan påverka klimatet.
    Eleverna reflekterar över sina egna val och hur de bidrar eller kan motverka klimatförändringar.
  5. Vilken roll spelar utbildning i att bekämpa klimatförändringar?
    Detta ger eleverna en chans att resonera kring vikten av utbildning som verktyg för förändring.
  6. Vad anser du är den största utmaningen i kampen mot klimatförändringar och hur kan vi övervinna den?
    En öppning för eleven att analysera och tänka kritiskt kring utmaningar samt möjliga lösningar.
  7. Hur kan samarbete mellan länder påverka kampen mot klimatförändringar?
    Eleverna får reflektera över den globala dimensionen av klimatfrågor och betydelsen av internationellt samarbete.
  8. Vilken betydelse har lokala initiativ i kampen mot klimatförändringar?
    Detta ger eleverna möjlighet att resonera om hur lokala insatser kan göra skillnad i den globala kontexten.

Bedömning

Provets faktafrågor är värda 1 poäng vardera, vilket ger totalt 15 poäng. De resonerande frågorna är värda 3 poäng vardera, vilket ger 24 poäng totalt. För att uppnå betyget E krävs 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp